Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Chili - Capsicum annum Some like it hot...

This post was originally uploaded by Tyra in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Some like it hot...



Jag gillar verkligen het mat, tänk vad gott med en vällagad Chili con Carne med lite drag i som man säger eller en god söt/stark Thaisallad med räkor eller biff oj så gott. Jag odlar all min chili men jag måste säga att det mesta jag äter är inte hett alls. Chervena Chushka till exempel är ju underbart god att äta rakt av, grön eller röd spelar ingen roll den är lika god. Ancho Gigante kallas Poblano i mexico den har också en fin chilismak och är inte så hiskligt stark den heller. Den lilla söta chilin på bilden är däremot inte att leka med, den hittade jag på en resa till Mexico, vet inte det korrekta namnet men jag kallar den Mr. Mexico and he is hot hot hot.




Botaniskt är chilin en bärfrukt och det finns hur många sorter som helst flera hundra och sedan kommer det till tusentals med hybrider cirka 5000 var den senaste siffran jag hörde. Så det finns att välja på. Jag har en rund Cayenne som ser ut som en liten god jordgubbe men akta den gubben är ockå het som attan, här kommer en bild på den.









Chilifrukten innehåller B,C och E vitamin också capsaicin och den halten varierar mycket från frukt till frukt. Capsaicinet finns mest i fröfäster och i mindre mängder i fruktväggen. Man mäter styrkan på chili i scoville där vanlig paprika ligger på mellan noll och 100 scovillegrader, Jalapeño på 2 500 – 5 000 och rent capsaicin på 16 miljoner. Populärt brukar man ha en 10 gradig skala där vanlig paprika är 0 och Jalapeño är 6 och Habanero 10.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...