Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Frösådd - förkultivering av grönsaker


Frösådd, förkultivering av grönsaker.



Skörd: skojig potatis och grönsaker

Jag vet inte om det blir billigare att så och dra upp grönsaks plantor själv med det är otroligt roligt tycker jag och det finns ju ett så fantastiskt utbud av fröer. Sedan är jag en samlare av stora mått, skördar egna fröer, tjuvar fröer, tigger och byter. läs mer...




Fröleverantörer - fröfirmor

Jag har gjort en lista ute på högerkanten med de fröfirmorna som jag brukar använda. I första hand använder jag svenska leverantörer men jag nyttjar även mig av en hel del utländska också. Det finns ju så mycket spännande därute.



Februari - Mars

Jag brukar börja i februari-mars någon gång med tomater och chilis för de tar ju så lång tid att odla. Startskottet går inomhus och jag ockuperar bokstavligen verandan till familjens stora förtjusning hm...inte helt sant. Sår fröerna i såjord* ingen gödning tillsätts. Inte förrän till Valborg ungefär flyttar jag ut de små plantorna till växthuset, nu är det hög tid för omskolning av plantorna, de behöver större krukor och mer näringsrik jord.
Persilja tar även de lång tid på sig, både att gro och att växa till sig så dem fröerna petar jag ner ganska så tidigt också, likaså timjan och basilika.



April - Maj

Alla blommor till min potager åker i såjorden nu likaså försådd av kål; Broccoli, brysselkål, grönkål, spetskål etc. Nu försår jag även olika sallads blad, ofta en påse med salladsmix, cikoria och sist men absolut inte minst rucula. Den här förkultiveringen sker i växthuset för nu börjar det bli riktigt njutbart där.


Maj - Juni

Nu är det dags för utplantering av diverse plantor som gäller och direktsådd av allehanda fröer i min potager, både blommor och blader.


Zinnia - en given favorit i min potager

* Såjord är en lättgödslad, fin jord fördelad med tillsats av sand. Både struktur och mikroliv är avvägt för att ge plantor bästa möjliga grogrund.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...