Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Baker Creek Heirloom Seeds - NYA SORTER!




Nya sorter!



För mej ja! De här är alla riktigt gamla väl beprövade sorter som har gått i arv i många generationer.


TOMATER


En av förra årets bjässe, 506 gram vägde den här Cherokee Purple tomaten.




Tänkte mej att testa lite nya spännande sorter som vanligt och i år blir det kulturarvssorter ifrån Baker Creeks Heirloom Seeds. Leveransen var snabb och 3 dollar tog de bara i frakt, det gillar jag. Här kommer ett axplock av de tomater som skall odlas denna säsong. Förra årets sorter hittar du i inlägget. Tomatfröerna på G. Jag skall inte peta ner mina fröer än, vill nog försöka att hålla mej ytteligare några veckor. Förra året började tomatsådden 9 februari och det var flera veckor för tidigt, det blir bara rangliga plantor om man sår för tidigt.




~Amish Paste~

En släktklenod, härligt ord tycker jag man riktigt känner att det är något riktigt värdefullt, Amish Paste kommer ifrån Amish folket i Wisconsin där av namnet. En ganska stor tomat lite oval och kantig till formen som Roma ungefär, har ett läckert rött kött och är en utmärkt tomat till att göra konserverad tomatsås på till vintern. Många anser att det här är till och med den bästa för det ändamålet, det här är första året jag sår den och det skall bli intressant. Den beskrivs som saftig och har en enastående smak. Jo jag tackar den låter bra. 85 dagar tar den på sig efter första omskolningen.




~Stupice~

En kulturarvstomat ifrån forna Tjeckoslovakien. Den är ibland de bästa tidiga tomaterna, faktiskt ibland de tidigaste. Perfekt för oss här uppe i Norden. Producerar under en lång period många röda, relativt små tomater med utsökt smak. Växtsätt: kluster. Den här tomaten har bra motståndskraft mot div.sjukdomar. Högavkastande under hela perioden, måste provas. Det låter helt klart bra.



~Goldman's Italian-American Tomato~

Unik, vacker, oregelbunden, stor ’päronformad’ tomat som är veckad. Intensivt blodröda när de är mogna, rött tjockt kött som passar utmärkt att ’såsa’. Frisk god smak.

’Found at a Roadside stand in Italy, by Amy Goldman and named after her father's grocery store in Brooklyn.’





~Sungold Select II Tomato~
Orange körsbärstomat

Detta är en utvald sort från den vanliga Sungold tomaten, den kommer ifrån Reinhard Kraft i Tyskland. Detta är en av de godaste oranga körsbärstomaterna som finns säjs det. Söt, kraftig tomatsmak. Sungold Select II är fortfarande inte helt stabil och några plantor kan producera mera röda än oranga tomater. Det skall vi hålla koll på.




~Black Cherry Tomato~
Svart körbärstomat


Det låter som en tomat helt i min smak.
Vackra svarta körsbärstomater, ser ut som stora, mörka lila druvor, de har den kraftiga rika smaken som de svarta tomaterna är berömda för. Läcker, vacker och ger bra avkastning. +75 dagar. Kan det bli bättre?




~Purple Russian Tomato~

Purple Russian Tomato heter den här kulturarvstomaten från Ukraina!? Plommonformad, slät, välformad tomat med superb smak, perfekt båda att äta färsk och att tillaga. En favorit hos kockarna. Väger c:a 150 gr. Den tar +75 dagar å sig.
De har nog lite svårt med geografin de där Yankarna.





~Purple Calabash Tomato~
Lycopersicon lycopersicum

"Ugly! Men bäst smakande tomaten någonsin" är det en som beskrivit den som.
Färgglada lila tomater. Ovanlig lila tomat, platt form, räfflad/veckad, nästan decimeterstor frukt. Lila-vinröd i köttet, söt och lite syrlig i smaken (lime/citrus) Plantorna ger mycket stor avkastning. + 85 dagar.




~Egg Yolk Tomato~

Frukten har en vacker gul färg, som form, storlek och färg på en äggula Dessa små gula runda tomaterna har en härlig fruktig smak och hela sommarens sötma. Den extra långa stänglar och verkligen förvånande produktivitet. Framtagen av en man vid namn Larry Pierce. +80 dagar.




~Azoychka~
Gul bifftomat Lycopersicon esculentum

Frukten på denna ryska kulturarvs tomat är lysande citron-gula, runda, något tillplattade i formen, och väger +200gr. styck, det är lagom. Snygga små biffisar med angenämt kött söt och samtidigt med inslag av en liten fin citrusaktig smak. Perfekt till köket, I sallader, på mackan, i såser etc. +75 dagar.








bild: Goldman's Italian-American



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...