Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Alla Hjärtans Dag = Dags att så Chilifröerna


Ja då var man igång då...
första fröerna är nu planterade.




Det här är vad chilies som jag idag har planterat inför 2010 års odlingssäsong.

Chili tar ju tid på sig att gro så de planterar jag lite tidigt så här i mitten på februari. 20-25 grader vill de ha får att gro och sedan vill de ha lite svalare 16-20 grader ungefär. 14 timmar ljus per dag så extra belysning behövs för att de skall trivas. Plantorna omskolas när rötterna börjar trängas i krukan.

  • Rocotopeppar Capsicum pubescens Bolivia (heirloom) het, vacker blålila blomma,  plantan kan övervintras. (Impecta)
  • Chervena Chushka Capsicum annuum. En kultursarvsort ifrån Bulgarien mild och söt (PoD)
  • Poblano Ancho Gigantea Capsicum annuum Mexico (PoD)
  • Habanero Capsicum chinense Mexico
  • Paprika frö som jag hämtat hem från Hvar Kroatien 'Breskva' (persika)
  • Cayenne Capsicum annuum Lång smal frö ifrån 'Sestino family in Calabria'(PoD)
  • Cayenne Capsicum annuum 'Joe's Round' (PoD)
  • Early Jalapeño Capsicum annuum (Impecta)
  • Lite röd het 'Apache' Capsicum annuum
  • Röd rund chili, frö från Mexico, när den torkas behåller den sin vackra form. se bild*
  • Liten röd Thai chili Bird's eye Capsicum frutescens. Frö ifrån grönsaksmarknaden i Bangkok.
  • Experiment 1 Orange paprika ifrån fruktdisken.
  • Experimant 2 Röd 'Snackpaprika' också den ifrån grönsaksdisken.

 Det här är mestadels sorter som jag brukar odla, Rocotopepparen odlade jag för första gången förra året och jag måste säga att den tillsammans med Poblano Ancho Gigantea var dem jag tyckte bäst om. Vackert växtsett, riktigt fin ankastning och sagolikt goda frukter. Poblana äter man ju rakt av den är inte så stark, Rocotopepparens frukter är lite starkare men fortfarande inte 'svinstark' om man nu kan säga så.


En riktig bra lista över olika chilies LISTA Chili

* Jag kallar den Mr. Mexico, jag vet fortfarande inte vad det är för sort. Har letat överallt men hittar inte vad det kan vara för någon.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...