Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

lördag

Nya K.G.B. medlemmar - Kitchen Garden Bloggers

This post Nya K.G.B. medlemmar - Kitchen Garden Bloggers was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Nu under vinter då det inte finns så mycket att visa från min potager hade jag tänkt att presentera lite medlemmar. Trädgårdsmänniskor, entusiaster som gillar att odla sin egen mat! Jag tycker att det skulle vara roligt om det skrevs mer om grönsaksodling, tips och idéer om hur vi kan odla vår egen mat. Jag försöker här dra mitt strå till stacken och förena oss. Tagga gärna alla era inlägg om grönsaksodling, köksträdgården e.t.c. med K.B.G kitchen garden bloggers. Då kan jag lätt länka direkt till dina/era intressanta köksträdgårdsinlägg.





Nya medlemmar i K.G.B.

Den här veckan vill jag presentera två tjejer.
 Anna Karin & Laila


Landet Krokus

foto: Anna Karin
Här hittar du ett inlägg som jag tror kan intressera en K.G.B.are (label) Köksträdgården

Här får vi träffa Anna Karin som bor i Hillevik, två mil norr om Gävle växtzon 4.
Anna Karin berättar:

"- Eftersom jag fortfarande är nybörjare på det här med odling så provar jag mig fram. Älskar bondbönor och potatis så det är ett måste i landet. :) Andra godingar är sparris och rabarber. Rabarabern blir galet stor så den skördar vi massor av men sparrisen hoppas vi kunna skörda för första gången till sommaren. Då är första plantan 4 år. Gillar att blanda ätbart med blommor. Nu under senaste säsongen var några favoriter svartkål 'nero di toscana' tillsammans med tagetes 'tangerine gem' eller den vackra röda grönkålen 'redbor' tillsammans med praktmalva. Vi har planterat en liten fruktlund som vi hoppas ska ge lite frukt och bär om några år. Äpple, päron, plommon och körsbär. I krukor försöker vi odla citroner, oliver, fikon, tomater, paprika och kronärtskocka. Drömmen är ett växthus så att det kanske blir mer än ett försök... :) Skulle vara fantastiskt med egna druvor, till exempel..."



 Här är ett  av Lailas alla fina inlägg Gurkört - inte bara dekoration

foto: Laila / Fagerdala

I Fagerdala hittar vi Laila, en klok kvinna som gärna delar med sig av sin klokhet och kunskap. Här hittar du både recept, tips och idéer. Örter, brukar Laila ofta skriva om, då både hur man odlar, skördar och hur man kan använda dem. Zon 3, 2 mot söderväggen.
Laila om Laila

- Gillar att lösa trädgårdsproblem och experimentera med odlandet! Vår vildmarkstomt i Stockholms skärgård är på 20000 m2 varav 6000 m2 är inhägnad och ca 2500 m2 kan kallas trädgård. Trädgårdsprojekten och sju barnbarn tar det mesta av vårt intresse och vår lediga tid!

Här har vi Lailas underbara "skrivar lya" Visst är den härlig!

foto: Laila.




Du får gärna kopiera bilden och lägg lägg till den i din sidebar och länka hit.



länk.






Är du intresserad att komma med i K.G.B. Kitchen Garden Bloggers. Entusiaster som odlar sin egen mat!
Så skriv en rad till Tyra. tilltyra@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...