Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Saffran Crocus sativus - världens dyraste krydda


This post Saffran världens dyraste krydda was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


  80:-/gram kostar saffranet ungerfär i handeln i år. Ajaj, det kommer att bli dyra lussekatter.

Nu har jag läst att det odlas saffran på Gotland! Intressant eller hur? Det låter fantastiskt med svensk saffran. Det måste dock odlas enorma mängder för att få ihop till julbaket. Det låter hur som helst lockade att försöka. Saffranskrokus Crocus sativus skulle jag också vilja ha i min potager. Den är ju så fantastiskt söt! Men det fungerar nog inte så bra, det är väl åt pepparn' för kallt här. Är det någon som har erfarenheter av odling av den lilla skönheten?

"Nu skördas skira, lila saffranskrokusar på Stafva gård på Gotland. Blommans pistillmärken torkas i ugnen. I köket huserar Mattias Palmqvist, en kock med näsa för världens dyraste krydda." SvD Gotländsk saffran





Historien om saffran och hur man graderar saffranets kvalitet utifrån färg (crocin) smak (picrocrocin) och doft (safranal). är hur fascinerande som helst. läs mer. Saffran



I Tyras Trädgård har jag skrivit lite mer och saffransbullar/saffransbröd. Vi här i Norden är väl bekanta med saffransbrödet men utomlands är det mera ovanligt. Jag har skrivit lite för att sprida kännedom om vårat fantastiska julbröd. Det är så gott tycker jag och man vill ju inte att någon skall gå miste om att få uppleva den underbara känslan av att få sätta tänderna i en pinfärsk lussekatt.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...