Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Falsk Aprikosmarmelad - Confiture à la Ingridsdotir

This post 'Falsk Aprikosmarmelad - Confiture à la Ingridsdotir' was originally upload by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



~ Falsk aprikosmarmelad ~
Confiture D'Abricot à la Ingridsdotir
 - fausse mais bonne!


Jag fick ett litet fint mail i morse på ett recept på Falsk aprikosmarmelad. Det låter helt fantastiskt gott så jag vill gärna dela med mig av detta. Jag tror jag skippar träningen idag och går hem och kokar lite marmelad istället...Jag känner mig lite krasslig och då skall man inte träna har jag hört. Jag kanske ändrar pyttelite i receptet och byter ut det vanliga sockret mot syltsocker för då behöver jag inte koka den mer än ett par minuter efter det att jag hällt i syltsockret. Spännade!
 750 g morötter grovt rivna.
4 syrliga apelsiner
saft från 2 citroner
8 dl vatten
8-10 dl socker


"För att få bästa resultat gör du enligt följande:
Skala och riv morötterna (riv dem grovt) och lägg över i en tjockbottnad gryta. Tvätta och skölj apelsinerna noga – bäst med borste och varmt vatten. Skär av det yttersta skalet på apelsinerna så att bara det orangegula kommer med. Skär de gula skalbitarna i tunna strimlor med vass liten kniv. Skär sedan apelsinerna i halvor och pressa ur saften på vanligt sätt. Lägg saft och skalstrimlor i grytan med morotsraspet. Slå på vattnet, men vänta med socker och citronsaft så länge. Koka massan under lock i ca 20-25 minuter. Häll i socker och pressad citron (skalet används inte) och koka nu utan lock till marmeladkonsistens. Det tar ungefär 1 timme och 30 minuter. Rör om då och då, kanske var tionde minut. Skumma den färdiga marmeladen. Ös upp marmeladen på rena varma burkar. Låt burkarna svalna långsamt på dragfri plats."
Y.Ingridsdotir


Det låter sagolikt gott eller hur? Det bara måste prövas!


Uppdatering!

Ett recept till kom in till mig och det är från Fru Isaksson

~ Fru Isakssons Morotsmarmelad ~


500 g morötter
finrivet skal och juice av 2 citroner
2 kanelstänger
4 dl vatten
1 kg syltsocker

Gör så här:

"Skala och finriv morötter. Blanda morötter, finrivet skal och juice av citroner, kanelstänger, vatten och syltsocker i en kastrull. Koka utan lock ca 10 minuter. Skumma av under tiden. Häll marmeladen i varma, väl rengjorda glasburkar. Förslut och förvara i kylen. Ljuvlig till ostbrickan eller nygräddade scones eller rostat bröd med ost. " L.Isaksson
HÄRLIGT!
Finns det fler?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...