Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Köksträdgårdens historia

This post 'Köksträdgårdens historia' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




Boktips för oss köksträdgårdtokar!


Jag sitter och läser i Marie och Björn Hanssons fina alldeles nya bok Köksträdgårdens historia. En helt underbar läsning för oss som gillar köksträdgården. Jag har den här på jobbet och tar och läser en snutt så fort tillfälle ges. Den här boken vill jag verkligen rekommendera. Omslagsbilden är tagen i Lilla slottsträdgården på Läckö slott. Jag var och besökte Läckö förra sommaren och här finns det bilder från det besöket.





"De första trädgårdarna var sannolikt köksträdgården och fruktträdgården, där människor lärde sig att odla sådant som kunde ätas. Spåren efter människans odling är många tusen år gamla och i Bibeln talas det om att det odlas lök, dadlar, meloner och vindruvor.

Köksträdgårdens historia låter läsaren företa en kulturhistorisk vandring genom nyttoträdgårdar från antiken till nutiden med dess nyvaknade odlarlust. Jämte den historiska översikten ger boken inspiration för den egna odlingen. Varje kapitel avslutas med en omfattande växtlista.

Länge odlades köksväxter tillsammans med blommor. I medeltidens kålgårdar delade ringblomman bädd med lök och kål; också i renässansens rätlinjiga trädgårdar förenades det nyttiga med det vackra. Först i barockens stora slottsträdgårdar anlade trädgårdsmästarna kvarter i vilka enbart grönsaker och kryddor odlades.

Men aldrig har köksträdgården varit så väl utvecklad och förfinad som i det viktorianska England under 1800-talets andra hälft. De förmögnas köksträdgårdar var storslagna och genomtänkta anläggningar, där en mängd olika grönsaker och sorter odlades. I dessa kökstsrädgårdar uppfördes också växthus för gurka, vindruvor, ananas med mera. När första världskriget bröt ut och trädgårdsmästare och trädgårdsdrängar fick dra ut i strid försvann emellertid förutsättningarna för dessa arbetsintensiva trädgårdar
." Text och bild från Norstedts förlag

 


Hansson, M - Köksträdgårdens historia - 13032948
Norstedts förlag Klicka på bilden 







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...