Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Tips! Biologiskt bekämpningsmedel i Köksträdgården - Satureja

This post 'Tips! Biologiskt bekämpningsmedel i Köksträdgården - Satureja' was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN The Kitchen Garden




Kyndel
- Satureja hortensis och Satureja montana.


En aromatisk ört/krydda som både kan användas kulinariskt, som medicin och som jag just har lärt mig som ett biologiskt bekämpningsmedel. Det är just för detta som jag tänker satsa lite extra på Kyndel i år,  jag vill så gärna hålla min lilla potager ekologisk och alla biologiska knep för att hålla skadedjuren i schack måste testas och användas. Biologisk mångfald i all ära men jag måste få vara med och styra lite hur jag vill ha det i min köksträdgård. De ryska lössen som vi invaderades av förra året var inte roliga...usch så tråkigt det var.
Kyndel är ljusgroende och så när jag sår fröerna så täcker jag dem inte. Mager väldränerad jord vill den ha och någon särskild gödning behövs vanligvis inte.  Kyndel - Sommarkyndel och vinterkyndel går fint att odla i kruka. Vinterkyndeln är för övrigt en perenn och den blommar först andra året efter sådd.
Läs mer här VäxtEko Kyndel De innehåller en eterisk olja med carvacrol och cymol som huvudbeståndsdelar...

Har du några tips och idéer så skriv och berätta.
 Hälsningar Tyra





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...