Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Köksträdgården - Gul Gazpacho

This post was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Skördetid i Köksträdgården



Sopplunch i köksträdgården


Gul Gazpacho


Jag har skapat en alldeles egen variant på den klassiska spanska soppan Gazpacho. Jag älskar verkligen gazpacho och nu när köksträdgården bjuder på tomater i överflöd så blir den en hel del olika varianter av temat.






Jag fick några frön av min kära ”Facebookvän” Yvonne I. i våras och det var frön till tomaten ’Summer Cider’. Det är resultatet av de små fröerna som är basen i min gula gazpacho. Tack Yvonne. ’Summer cider’ av en orange-gul, nästan aprikos bifftomat med en fantastisk smak. En av tomaterna vägde jag för att jag tyckte att den var så biffig i storleken och den vägde hela 618 gram, imponerande eller hur?  






Paprikorna heter Capsicum annuum ’Ferenc Tender’ en Ungersk kulturarvssort. De är så här vita när de inte är helt mogna, de har en fin och mild smak. När de senare mogna helt blir de vackert röda.







Recept


v  Blandade gula tomater, ungefär 1½ kg
v  1 tjock skiva vitt bröd till soppan
v  4 tunna skivor bröd till krutonger
v  1 vitlöksklyftor
v  1-2 små gula lökar, schalottenlök eller silverlök
v  2 paprikor, gärna vita.
v  1 gurka
v  1 ½ dl olivolja
v  2 msk rödvinsvinäger
v  2 - 4 dl vatten
v  Spiskummin
v  Salt och peppar


Gör så här:

Skala gurkan grovt med kniv, skalet hackas och sparas för att användas som tillbehör. Resten av gurkan läggs i mixern. Grovhacka övriga grönsaker och lägg i mixern men spar lite av varje och finhacka dem för att ha som tillbehör. Tillsatt vatten (börja med 2 dl) och övriga ingredienser.  Mixa soppan slät. Låt den stå i kylskåp för att dra och bli riktigt kall. Späd med vatten vid behov. Serveras med krutongerna och grönsakstärningarna.



Följ gruppen KÖKSTRÄDGÅRDEN på FACEBOOK att träffa fler som gillar att odla sin mat./ TYRA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...