Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Köksträdgården - Vinterodling av grönsaker

This post 'Köksträdgården -Vinterodling av grönsaker' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖSTRÄDGÅRDEN

Vinterodling av grönsaker




Vinter sallat - Gröna blad

I år skall jag odla gröna blad under hela vintern, det är min ambition i alla fall. Jag har sått frö i omgångar hela sommaren och fortsatte med det även nu på hösten. Jag hade tänkt försöka hålla liv i dem hela vintern, i växthuset förstås. Men sedan vet man inte hur vintern blir, blir det en vargavinter till så kan jag inte ha dem kvar i växthuset. Jag gör ett tappert försök i alla fall. Jag har byggt en kallbänk som jag kommer göra en närmare beskrivning av i min bok Året i Köksträdgården som kommer ut i handeln till våren. Med kallbänken som jag skall ha i växthuset under vintern och en ’värmematta’ på 150W så får vi se hur det går.


Machésallat Valerianella locusta var. oleracea


'Verte de Cambrai' - En kulturarvssort från början av 1800-talet med C vitaminrika gröna blad, som är relativt stora, ovala och frodiga. En matig, spröd sallat, lite åt spenat hållet med en fin mild smak. ’Verte de Cambrai’ är växer förhållandevis snabbt och ger oss nordbor lite välkommet grönt tidigt på våren. Eller kanske under hela vintern? 


Mangold Beta vulgaris var. cicla


Är också något som jag brukar ta in till växthuset för att förlänga säsongen med färska blad med. Flera sorter brukar jag ha, nu senast är det en okänd sort av frö jag fått från Kurdistan. Mangold ’Rainbow Chard’ oldar jag också mer än gärna för att få alla olika vackra färger.  ’Rhubarb Chard’ med sina iögonfallande röda skjälkar och härligt gröna blad vill jag också ha ett par plantor av i mina små odlingar.



Odlings tips från Impecta : Machésallat 

Sås direkt på friland juni-juli för höstskörd  eller sep-okt för tidig vårskörd. Gallringsskörda till 15 cm. Späda blad används som baby maché. Hela bladrosetten skärs av vid roten då plantan är ca 10 cm. Plantor för övervintring vintertäckes. Kan även krukodlas inomhus året runt för skörd av späda blad. Hos impecta hittar du fröer till 'Verte de Cambrai'.



Nu är det förstås många fler sorters blad som jag tänker prova på att vinterodla, persilja, selleri, cicoria etc. mer om dem senare. Skriv gärna ett mail till mig och berätta ”om?hur?vad?” du vinterodlar.  tilltyra@gmail.com






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...