Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Novemberskörd från köksträdgården - Chilipeppar

This post 'Novemberskörd från köksträdgården- chili' was originally uploaded by Tyra Hallsénius-Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Det är den 10 november och i natt är det fullmåne! Då måste jag ut och kolla, den var fantastisk redan igår och då var den inte ens helt full.

Det är en mycket speciell dag i morgon, det är den 11.11.11 Elfte november 2011. Det är unikt eller hur? Ett datum som människan aldrig tidigare upplevt, o andra sidan är faktiskt varje dag unik :-)

I köksträdgården är det mesta av årets grödor sedan länge skördade, men det finns ännu lite ätbart kvar att skörda om man letar. Kål, purjo, jordärtskockor, morötter osså lite kryddor förstås. I dag skördade jag de sista chilifrukterna inne från växthuset och det blev faktiskt en hel stor bricka. Serrano och Rocoto är även i år klara favoriter men jag odlade också ny snygging som heter 'Royal Black', otroligt vacker planta med mörkt bladverk och små lilasvarta frukter som blev röda när de mognade.

Brassicas i novemberljus - Grönkål och purpurkål i köksträdgården.

~ ~ ~

Novemberskörd av chilipeppar

 Early Jalapeño, Congo, Serrano, Rocoto, Rocatillo, Scotch Bonnet med flera... oj jag ser att det smygit in en aubergine också, 'Goyo Kumba', en lite söt aubergine från Afrika som är en ornamental sort.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...