Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Pumpaglass med Grand Marniersås

This post "Pumpaglass med Grand Marniersås" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Novembergodis från Köksträdgården






Pumpaglass med Grand Marniersås och rostad mandel

1 pumpa - 200g  rostat pumpakött används till glassen
2 äggulor
1 ägg
125 g socker, ljust muscavadosocker
3 dl matlagningsgrädde
3dl vispgrädde (Kelda går bra)
1 vaniljstång
1/2 tsk riven färsk ingefära
1 kanelstång
1/4 tsk mald kanel
en nypa mald muskotnöt
lite salt
2 tsk Grand Marnier (cognacbaserad likör med bitterorange smak)

Rosta pumpan lätt i skivor i ugnen på 225 grader tills köttet blir mjukt.

Värm grädden med kryddorna. Skrapa ur vaniljstången och tillsätt även den till grädden.

Vispa äggulor, ägg, socker tills det blir vitt och fluffigt. Häll på den varma (inte het) grädden under kraftig vispning. Värm smeten under vispning i ett kokande vattenbad tills den tjocknar. Låt svalna och kyl den riktigt kall i kylskåpet. Bäst är att den får stå och dra över natten och så. Mosa det rostade pumpaköttet och häll i likören i smeten. Vispa grädden och vänd ner. Kör smeten i glassmaskin. Har du ingen glassmaskin? Då kan du ställa skålen i frysen och röra om glassen  då och då till det att den fått lämplig konsistens.

Smält 1 tsk smör i en stekpanna tillsätt 1 dl socker och låt det smälta, tillsätt 1 dl Grand Marnier låt det hela koka upp ordenligt, tillsätt ½ dl grädde, låt koka och reduceras tills såsen tjocknat lite.

Rosta flagad mandel och/eller sesamfrön.

Lägg upp en pumpaglassen på en spegel av Grand Marniersås på tallriken och dekorera med den rostade mandeln.

Bon appétite!

Mitt recept ovan är en variant på Jennys recept - se hennes inspirerande variant här - Pumpaglass


Jenny -Fröken Dills Kök är med i K.G.B här i Köksträdgården.
Vill du vara med i denna lilla samling med odlare skriv då en rad till mig.
 K.G.B. står förövrigt för Kitchen Garden Bloggers.



Har du något gott pumpa recept som du vill dela med dig av. Skriv då en rad, tilltyra@gmail.com. Så lägger jag in det på bloggen. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...