Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Förökning av plantor i köksträdgården


This post "Förökning av plantor i Köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Förökning av vindruvor och lavendel.


Tolv grader kröp kvicksilvret upp till i växthuset idag, riktigt angenäm temperatur vill jag lova. Jag var ute och plockade bort gamla blad på mina övervintrade Aurikler. Många hade tyvärr strukit med under vinterns allra kallaste dagar. Att jag aldrig lär mig att det är bättre att gräva ner dem ute i någon lövhög istället för att ha dem oskyddade i växthuset. De flesta såg i alla fall ut att ha klarat sig.

 Jag passade också på att sätta ner lite sticklingar av vin druva och lavendel i jord. Vintersticklingar av vindruva och lavendel. De vedartade sticklingar tar jag när växterna är i vila och det inte finns några blad kvar, fast lavendeln har ju faktiskt blad kvar. Sticklingarna tar jag i samband med beskärningen. Vindruvan helst i januari och lavendeln nu i februari-mars. Lavendel kan man även med fördel ta sticklingar av efter blomningen, likaså isop, salvia och rosmarin kan man ta sticklingar av då.

 Generellt brukar man säga att sticklingarna bör vara 15-25 cm långa. Vindruvesticklingarna bör vara cirka 25 cm långa däremot är mina lavendelsticklingar bara 12-15 cm långa. Den mjuka toppen på lavendeln skärs bort. Större delen av sticklingen skall vara under jord, endast ”2–3 knoppar” skall vara över jordytan. Den här typen av förökning fungerar även för exempelvis fikon och kaprifol. Vissa vet jag tar och beskär vindruvorna tidig vinter och då får man lägga den svalt och mörkt i källaren tills det är dags att jordslå dem. En fuktig tidning kan man linda runt dem.




Plast krukor är nog att föredra men terrakotta krukor fungerar också. Sätt på en plastpåse över krukan och ställ den i rumstemperatur gärna med undervärme och ge den daglig luftning och duschning. Nu är det bara och vänta och se hur många ”bebisar” det blir. Bilden nedan är från i somras då jag skördade den underbara lavendeln. Jag har fortfarande en bunt kvar i ett av sovrummen, dit kan jag gå och ta några blommor mellan fingrarna och bara njuta av doften - doften av sommaren som var.







Förökarens dagbok - En spännande och intressant läsning i sex delar av Eva Wirén.


”Det finns många olika sätt att föröka växter.
Metoderna kan delas in i två huvudgrupper: fröförökning och vegetativ förökning. Vid fröförökning, eller generativ förökning som det också kallas, förökar man växterna med frö - precis som namnet antyder. Vegetativ förökning innebär att man förökar med växtdelar. Sticklingar, ympning, delning, nedläggning och rotbitar är alla exempel på vegetativ förökning.” läs mer här hos Odla.nu


”Genom att ympa kan man alltså få en rad olika sorter i sitt fruktträd. Ympning, som är en vegetativ förökningsmetod, används också för att föröka växter som har svårt att bilda rötter, eller när man av någon anledning vill att plantan ska växa på en annan rot än sin egen.” Läs mer här hos Odla.nu


”Bland de lättförökade finns dock flera vanliga buskar, sådana som brukar växa i nästan varje trädgård, så det bör inte vara några problem att hitta material ens för nybörjaren. Men det är ändå inte vilken buske som helst som duger som moderplanta. Här gäller det att vara kritisk - de nya plantorna kommer ju att få samma egenskaper som modern. En buske med årliga mjöldaggsangrepp är ingen bra moderplanta, inte heller den vars växtsätt och blomningsegenskaper är dåliga. Utgå från en frisk och fin planta med de önskade karaktärsdragen.” Läs mer om sommarsticklingar här hos Odla.nu 


”Billigare och enklare kan det knappast bli.
Vissa perenner blir med tiden kala och fula i mitten och mår bra av att delas med några års mellanrum. Så även om man inte just önskar fler plantor är delning ett sätt att ge vissa växter en välbehövlig förnyelse. Alla perenner kan inte delas, men har de ett förgrenat rotsystem så tyder det på att delning är möjlig. I vissa fall måste förökningen i stället ske med sticklingar, rotbitar eller frö.” Läs vidare  om att dela perenner här hos Odla.nu


”Grenen som man använder är en del av moderplantan och den nya plantan kommer att bli precis som denna. Vedartade växter, som prydnadsbuskar, bärbuskar och klätterväxter, kan förökas med avläggare. En hel del buskar gör avläggare helt naturligt genom att de har låga, nedhängande grenar som med tiden slår rot.” Läs mer om växtförökning - avläggare här hos Odla.nu


”Det är svårt låta bli att stoppa dem i fickan. Torra bruna fröställningar fulla med rasslande frön … Säkert har du samlat på dig lite av varje i höst. Att skörda eget frö kan ge bra utdelning, men det finns några saker som är bra att känna till innan man sår.” Läs mer om förvaring av fröer här hos Odla



Alla Förökarensdagsboks texter är från Hemträdgården 4 -2003 av Eva Wirén, trädgårdsrådgivare.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...