Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Strandkål - Crambe maritima


This post " Strandkål -Crambe maritima" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÅDGÅRDEN



Strandkål - Crambe maritima 


 Originalfoto: Sten Porse



Då gör jag ett nytt försök i år. Jag har provat med Strandkålen tidigare med dåligt resultat. Den här gången skall jag anstränga mig lite mer och ge den lite extra kärlek. Som en skänk från ovan tog Lena Irsaelsson upp ämnet i gruppen Köksträdgården på Facebook.





Odlar ni strandkål? Löd frågan.
Jag är vansinnigt förtjust i de mjällvita skotten, godare än sparris tycker jag, Men det är klart - avkastningen är inte rekordartad. Vore kul att få andra erfarenheter. sa Lena. foto: Lena Israelsson - blekt strandkål








Jo då och visst det var en del som hade provat på det, en del hade smakat den och andra hade plockat frön av strandkål ute i det vilda (Dagö).


Lars berättade: Min erfarenhet av strandkål inskränker sig till att ha plockat gröna blad av vildväxande i Danmark, vid Kattegattkusten. De smakade utmärkt vill jag minnas, som grönkål, så jag är inte helt säker på att man måste bleka den. Däremot behöver den säkert ett så öppet och soligt läge som man kan tänka sig, och en hel del näring - tång är väl idealiskt?
Skulle tro att det inte spelar så stor roll när man sår den, våren eller sommaren kan nog fungera bra vilket som eftersom det är en flerårig växt som ska växa till sig ordentligt innan man börjar plocka något av den. I naturen mognar fröna på hög-sensommaren men jag vet inte om de gror direkt eller om de ligger till nästa vår. Om det senare är fallet så bör man nog kallstratifiera sådden för att få fröna att gro bra, eller helt enkelt så dem i en kruka nu som man ställer ut nu så gror fröna när det våras.

Lena fortsätter:
Den måste blekas. Så fort man ser att det buktar under jorden nån gång i april, maj så åker tunnan eller hinken (stor) på. Sen får det växa där inne tills hinken reser sig. Då kapar man skotten. Smakar sparris+blomkål. Fantastisk mjäll. Klart du ska så frön från Dagö, Så nu och ställ ut i kylan eller i växthus. Fröna mår bra av att köldbehandlas. De kräver rätt mycket näring. Bara att kolla på bladverken på sommaren så begriper man att de är hungriga.

~ ~ ~

Jag skulle vilja ha min Strandkål i en skreva uppe på berget. Jag får väl fylla på med gott om organiskt material och täckodla med tång så kanske jag kan få den kan trivas där. Jag provar nog att odla den på ”Peter Korns” sätt också, i sand med andra ord. Där uppe på berget har den i alla fall sol hela dagen och det gillar den. Djup, näringsrik och valdränerad jord står det att den vill ha på informationstexten som kom med fröerna.

Strandkålen är en perenn ört som blir 60-75cm hög och ungefär lika bred. Den har vita blommor och frodiga krusiga gröna blad som slår åt det blåa hållet. Strandkålen blommar i juni-augusti och är en favorit hos bina. Trivs bäst i full sol men kan även ta lite skugga. Bleka skott och unga blad kan ätas råa eller snabbt förvällda ungefär som man tillagar pinfärska unga gröna sparrisar.

Frösådd. Så här kan man göra:
Fröerna ligger i ett ganska hårt yttre skal, det spräcker jag försiktigt för att påskynda grodd. Jag provar i år med två så-tekniker - en kruka med fem frön i som jag kall stratifierar ute under snön och en kruka med lika många frön i som jag ställer i skafferiet (10-15 grader) Där får de nu vara i några veckor, en månad i alla fall.
Vanlig såjord som är lätt fuktad är det i båda krukorna. Nu får vi se vilken teknik som visar sig vara den bästa. Vad tror ni?

Om jag nu får fina plantor som trivs och växer på ordentligt så kan jag sedan dela plantorna om jag vill. Detta kan göras antingen på hösten eller på våren.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...