Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Odlingsklocka och andra tillbehör

This post "Odlingsklocka och andra tillbehör" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Odlingsklocka i glas
från Belle Jeanette, Nelson Garden
De finns i två små storlekar


Odlingsklockor är både vackra och praktiska små tillbehör att ha till hands i köksträdgården. Jag fick ett mail för ett par veckor sedan där det var en som undrade var man kan hitta dem. Det finns en mängd olika varianter och storlekar att hitta ute i handels. Åhléns vet jag har en på porslinsavdelningen och Belle Jeanette  har två lite mindre modeller i sitt sortiment. Jag var hos Rappnes Ulrikdals Slottsträdgård och de hade en hel massa olika modeller att välja på. Min första och största odlingsklocka hittade jag hos Fullerö Handel utanför Uppsala för ett par år sedan den har en diameter på drygt 30 cm och den är toppenbra, mycket användbar. Willab Garden har tre varianter i plats läs mer här - Odlingsklocka i plast





Här har min lilla nyplanterade kålplanta fått en skön fuktig och vindstilla miljö under odlingsklockan. 
Om ett par dagar tar jag bort den så att den får vänja sig med skärgårdens friska vindar. Belle Jeanette





 Här på bordet har jag samlat lite trevliga och användbara tillbehör. Jordstampar i olika former och storlekar, krukmakare i trä, dekorativa snören i olika färger och odlingsklockor i glas.

Jordstamparna har jag tillverkat själv och historien hur de kom till har jag skrivit om i boken Året i Köksträdgården.

Krukmakaren i trä kommer från Runåbergs fröer och är toppen bra att ha om man vill göra sina egna krukor av tidningspapper.


Den här klockan är en av mina favoriter, den har en sådan vacker klockform eller hur?


Odlingsklocka i glas - rak modell, från Ulriksdals Slottsträdgård


 Willab Gardens odlingsklockor i plast med ventil på toppen.  Finns i tre storlekar

Modell från de Victorianska trädgårdarna. Tillverkas i högkvalitativ åldersbeständig plast. Skyddar mot frost, fåglar, insekter, vind och stora temperaturförändringar. Försedda med ventilationsspjäll. Som tillbehör finns förankringspinnar. Dden stora klockan på bilden, diam. 45 cm, höjd 36 cm


Skriv gärna en rad och berätta hur du gör, antingen här eller till min e-mail tilltyra@gmail.com 

Hälsningar Tyra


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...