Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Brännässlan tid är här!


This post 'Brännässlans tid är här!' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN



Brännässla - Urtica dioica


Allmänt stärkande växt att använda både för köksträdgården och i köket.


Nässelte/nässelvatten för trädgården

Så här gör jag. Låt hela nässlorna ligga i mycket vatten i några dagar. Sila vattnet. Duscha klena växter med nässelvattnet. Häll på nytt vatten och låt nässlorna ligga i vatten i länge, tills de börjar att lösas upp (14 dagar) Blandningen luktar inte vidare angenämt och blir brun. Används som gödselvatten som vattnas ut med kanna.



Urtica dioica



Nässlan är en bra källa till betakaroten, kalcium, kalium, C- och K-vitamin, magnesium, järn, kisel och flavonoider. Nässlan är allmänt stärkande, stimulerar ämnesomsättningen och är bra mot oren hy och hudsjukdomar. Nyfiken vital



Urtica dioica



Nässelte till oss själva

  1 tsk torkad nässla eller en liten kvist med färsk.
  2,5 dl vatten
Häll kokande vatten över nässlorna. Låt stå en stund (10 min) och sila sedan bort nässlorna.
Drick en kopp ett par gånger per dag. Nässelte stimulerar matsmältningen.

Nässelvatten som måltidsdyck

 Kallt nässelte är även en god måltidsdryck, där kan man med fördel späda den ytterligare tycker jag och tillsätta lite citron om man gillar det.



Urtica dioica


Det finns så mycket man kan använda nässlorna till i köket. Till en wok, fylld pasta, att baka med eller som här till en Frittata. 


Frittata/omelett med nässlor

6 ägg
1 knippe (200 gr.) grön sparris
2 msk olivolja
10-12 körsbärstomater
100 gram fetaost

1 dl förvällda hackade nässlor en rejäl knippe färska
lite örter och persilja efter smak
1 dl svarta oliver av Kalamata typ
Salt och peppar
1 dl färsk riven parmesanost eller ännu bättre faktiskt, vår förnämliga Västerbotten.

Förväll nässlorna snabbt i kokande vatten. Häll bort vattnet. Skär sparrisen i mindre bitar och fräs dem i några minuter i olivoljan. Om de är pinfärska kan du skippa det momentet, dela fetaosten i mindre bitar eller smula sönder den.

 Vispa ihop ägg så att det blir riktigt fluffig smet. Blanda ner tomater, fetaost, oliver, hälften av osten och nässlor. Krydda med salt och peppar.

Häll i allt i den varma stekpannan med sparrisen och stek den någon minut, strö över resten av osten och ställ sedan in den i het ugn 225-250 grader och grädda färdigt den. Den skall ha fått en fin färg och när du klappar den lätt så skall den kännas fast.


Hur gör du?

 Skriv en rad , det uppskattas mycket, antingen här eller på min mail, tilltyra@gmail.com  
 Det är alltid lika trevligt att höra av er läsare. 

Gillar du mitt arbete med bild och text här i KÖKSTRÄDGÅRDEN -  så dela då gärna länken!
Du kan även följa den här bloggen (se höger sida marginal)
 med Google Friends Connect


 /  Tyra




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...