Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Junibacken, med fägring stor



This post "Junibacken med fägring stor" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN and this is a "non edible" post.




Juni och fägringen är stor ibland ”the non edibles” invid köksträdgården. Nu blommar aklejan, prästkragarna, irisen och vallmon allt på en gång. Vilket fyrverkeri!






Fram till och med midsommar så spar jag allt med blommor på i köksträdgården. De skall få pryda kransar och vaser till midsommarafton. Däremot efter midsommar förflutit så får de ge plats åt mer ätliga saker.





Både aklejan och prästkragarna frösår sig snällt och vart efter plantorna växer till sig flyttar jag dem till dess ”rätta” platser. Många hamnar till slut i min ”äng” som jag har utanför min lilla potager.




Irisen är riktigt lättodlad och nästan skötselfri. Mina står i ett stenparti tillsammans med vallmo och såpnejlika. Mina irisar stortrivs på sitt väldränerade, varma och soliga läge. Iris behöver sol minst halva dagen. Jorden här är torr och mager men irisarna gillar ju det. Vallmon däremot gillar det till en början men när allt efter sommaren lider och det blir snustorrt uppe på kullarna och efter blomningen så ser de lite tilltufsade ut men de gör de nog i alla rabatter när jag tänker efter.



Iris blommar inte om iris-rhizomerna ligger för djupt i jorden. Vid plantering ska de läggas horisontalt och ytligt. Översidan ska anas vid jordytan och det är viktigt att solen når rhizomen. På mina stenpartikullar växer också en hel del gräs vilket jag verkligen vill att det skall göra men rensar man bort lite runt irisarna så svarar de snällt med att växa till sig och ge fin blomning.


En liten varning kan vara på sin plats när jag nämner såpnejlikan Saponaria officinalis .Den kan lätt bli ett besvärligt ogräs. Där den växer hos mig är den underbar, men se upp, har man den i en vanlig rabatt så kan den lätt ta över helt. Den är inte heller ätlig så den skall inte vara inne köksträdgården heller. Man kan dock använda såpnejlikan som tvålersättning och använda den till att exempelvis tvätta händer eller håret (saponinschampo) med den och även tvätta yllekläderna med såpnejlikan som beskrivs här nedan.

Såpnejlikan blommar inte nu i juni utan den kommer senare.

"Farmor tog såpnejlika till ylletvätten; hon plockade den på sommaren när den blommade, hon gjorde små buntar av den, det knöt hon i mitten. Hon kokade den växten, passerade avkoket och lade sedan ner sina yllekläder i det, kjolar och klänningar. Åh vad de blev fina, hennes kjolar, när hon tog upp dem ur det där, det var fantastiskt, och sedan blev dom inte styva, det var mjukt, det gav dem glansen tillbaka." Shenet



- Kom ihåg att mycket blommor runt köksträdgården att bra att odla, de lockar till sig pollinerare!
Bin, humlor, fjärilar, flugor och skalbaggar som alla spelar en viktig roll i köksträdgården.


Länge leve mångfalden!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...