Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Odla hallon


This post 'Odla hallon' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Jag sitter och läser i tidningen Allers TRÄDGÅRD om hallon och jag tyckte att det var ett riktigt fint reportage så jag vill dela med mig av vad jag läser. Sommarsötma att satsa på heter artikeln, text Ann-Marie Andreasson och fina bilder av Tine Guth Linse. Tack för en fin artikel.


På bilden syns Kerstin Biärrsjö som tillsammans med sin make Johan driver Hallongården i Bodarp.


Här har jag samlat tips för att få friska och fina hallonbuskar,
 lite från mig, lite från Allers Trädgårds artikel och sedan lite tips taget från Herbert

  •  Gallra, spara cirka tio skott per meter
  •  Håll buskarna luftiga – skala av bladen nertill på grenarna
  •  Välj rätt plats – hallonen vill ha en solig och vindskyddad plats
  •  Ge grenarna stöd - bind upp grenarna efter hand
  •  Rensa bort ogräset runt plantorna, de vill inte ha konkurrens
  •  Plocka alla röda bär och ta bort skadade, ruttna och mögliga bär
  •  Vattna – hallonen vill ha vatten men inte stå vått. Fuktigt och väldränerat med andra ord
  • Ge hallonen organisk kompost och efterlikna skogen, ge dem ett lager med granbarr. 
  • Gödning - eventuellt lite hönsgödsel men gödsla inte efter midsommar
  • Ta död på hallonmasken, släng inte angripna bär på marken.
  • Prova att odla hallon i kruka/hink, de trivs där.

Jag måste nog ta mig en funderare på mitt ”hallonland” för där har jag en hel del annat ”ogräs” det vill säga blommor som spridit sig dit och det är främst borstnejlika som då växer. De har ju rätt grunda rötter så de borde inte störa hallonens djupa rotsystem, dessutom hjälper de med all säkerhet till att locka till sig pollinerare. Och jag måst säga att jag är i alla fall rätt nöjd med resultatet. Vacker rabatt, och goda hallon…hm (jag kliar mig i huvudet och tänker – men det är ju inte rätt.) Jag kanske tar och går över helt till containerodling av hallonen i alla fall.


Hur gör du?



Skriv en rad , det uppskattas mycket, antingen här eller på min mail, tilltyra@gmail.com  
 Det är alltid lika trevligt att höra av er läsare. 

Gillar du mitt arbete med bild och text här i KÖKSTRÄDGÅRDEN -  så dela då gärna länken!
Du kan även följa den här bloggen (se höger sida marginal)
 med Google Friends Connect

Välkommen att gå med i gruppen KÖKSTRÄDGÅRDEN på FACEBOOK Vi är över 600 kökträdgårdsintresserade där!


 /  Tyra


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...