Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Chimichurri - recept och kuriosa

This post "Chimichurri - recept och kuriosa" was originally uploaded by Tyra Hallsénius -Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Chimichurri

Nu är det dags att börja skörda örter/kryddor så smått från köksträdgården. Här kommer ett tips om vad man kan göra.

Chimichurri – Den sydamerikanska såsen som är så användbar!

Såsen har troligtvis sitt ursprung i Argentina och historierna om hur namnet kom till är många en del hävdar att det är en förvrängning av en engelsmans namn ”Jimmy something”, andra hävdar att det har Baskiskt ursprung ”tximitxurri” som skulle betyda lite slarvigt översatt - en blandning av flera saker i ingen speciell ordning. Den förklaringen tycker jag låter mycket trolig, för det är precis vad det är.

 Som tillbehör till sommarens grillrätter passar Chimichurrin utmärkt, men testa den också att marinera kött och fisk i. Du kan också med fördel använda Chimichurrin att dippa i, till exempel potatisklyftor eller varför inte till kronärtskockorna istället för smör, superenkelt och jättegott.

Traditionell Chimichurri är gjord av finhackad persilja, hackad vitlök, olivolja, oregano, och vinäger röd eller vit.

Bild: Chimichurri med Rosépeppar här serveras den till sommarens primörer.



 Man kan sedan variera Chimichurrin med att tillsätta koriander, schalottenlök, chili/paprika, gräslök, kummin, timjan, citron, lime, citronmeliss eller lagerblad och så vidare allt efter smak. Eller med rosépeppar som på bilden ovan.

Röd Chimichurri - där tar man basingredienserna till traditionell Chimichurri och tillsätter sedan tomat, chili och eller paprika 


Traditionell Chimichurri


Gör så här:

1 ½ dl ordentligt hackad och packad färsk bladpersilja, putsa bort de grova stjälkarna
3-4 vitlöksklyftor
2 msk färsk oregano blad
1 dl olivolja
½-1 dl röd eller vitvinsvinäger
1 tsk havssalt
1/4 tsk nymalen svartpeppar
1 tsk relativt het hackad färsk chili

Blanda ihop allt i en skål och låt Chimichurrin stå och dra en stund innan du använder den.



Torkad Chimichurri kryddblandning

Du som odlar din egen mat kan nu passa på att torka örter/kryddor till din egna Chimichurri blandning som du kan spar till vinterns matlagning

Ta alla torra ingredienserna till den traditionella Chumichurrin, se recept ovan. Ta allt förslagsvis gånger 4 så blir det en ordentlig sats.

Flaga vitlök tunt, hacka persilja, oregano, koriander och skiva chilin tunt. Bred ut alltsammans på bakplåtspapper och lägg det på en bricka, gärna av korg.  Torka sedan alltsammans på en mörk, luftig och varm plats. Alternativt kan du givetvis torka dem i varmluftsugn på dryga 40 grader eller använda en frukt/bär tork. Hur som helst när allt är riktigt torrt lägger du allt i burkar och försluter. Om du vill kan du redan här tillsätta salt och svartpeppar.


Lycka till/ Buena suerte con su chimichurri

File:Flag of Argentina.svg 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...