Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Mizuna och Komatsuna - asiatiska blad

This post "Mizuna och Komatsuna - asiatiska blad" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


De asiatiska bladen gör som jag de verkligen gillar den svenska sensommaren och hösten. Så nu passar jag på att så lite nytt i köksträdgården. Två lättodlade japanska blad blir det, de heter Mizuna och Komatsuna.


Planteringspinne, benmjöl och späda plantor
Med en planteringspinne & benmjöl får jag hjälp med höstsådden 



Mizuna


 Brassica rapa nipponsinica (Japanese: 水菜 'water greens') Mizuna, en typ av ”japansk senap” som i Japan brukar kallas kyona, den har upprätt växtsätt, med vackert gröna finflikiga blad och tunna vita stjälkar och mittnerver. Lättodlad och kan med fördel sås nu när det blivit lite svalare.
Mizunan har en mild kålsmak med en ”touch” av senap. Bladens vackra färg och struktur gör dem extra dekorativa i sallader och till garnering. Det räcker ofta att bara lägga ett enda Mizunablad som dekor, det kan faktiskt piffa upp till och med den tråkigaste av ostmackor. Bladen är även goda tillagade, så prova dem till pasta eller woken nästa gång.







Komatsuna


Brassica rapa var. perviridis or komatsuna. Namnet kommer från japansan. Kallas även Japansk Mustard Spinach. Kan med fördel odlas nu på hösten. Bladen är mycket kraftigare och mörkare gröna jämfört med Mizunan. Kan bli upp emot 30 cm hög mn kan skördas och ätas i alla stadier. Godare än spenat enligt min mening och används som spenat i köket. Komatsunan är mycket rik på kalcium.


Komatsuna med sina vackra, frodigt gröna blad



Vad odlar du på hösten? Skriv en rad och berätta. Antingen här eller på min mail.
 tilltyra@gmail.com  


Intresserad av en odlingkurs i höst?
Läs mer om höstens kurser här "Odla i höst & Höstmys i kökträdgården"


Tyras Trädgård Resarö, Vaxholm


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...