Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Odla i höst - förläng odlingssäsongen

This post "Odla i höst - Förläng odlingssäsongen" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Idag har det varit odlingskurs på Engarn, "Odla i höst"


Oj så tyst och tomt det blev nu...Efter en avslutning med trevlig lunch nere i lusthuset var det dags för mina kursdeltagare att åka hem till sitt och jag hoppas att de nu är fulla av inspiration. Det blir väldigt intensivt med en sådan här kurs men oerhört roligt. Jag pratade mycket om min ambition om att kunna förlänga odlingssäsongen så mycket som möjligt, så mycket det bara går. Det blev VAR, NÄR, HUR och framför allt VAD man kan odla i köksträdgården så här års.

(Nästa odlingskurs i min trädgård skulle ha varit nästa vecka den 16/9 men den är inställd då jag skall få finbesök av Claus Dalby från Danmark.)


Höstsådd

Jag kommer under hösten ha flera små artiklar om tips och idéer om att "Odla i höst", så förhoppningsvis kanske även du blir intresserad av att tänja på gränserna. Fem artiklar blir det tillsammans och de kommer sedan ligga samlade under en egen sida här i köksträdgården  'De 4 årstidernas odling - Odla i Höst'


5:1 ”Gröna” sköna blad

 Först ut kommer tips på några sköna, gröna blad som är lämpliga att prova på vid höstsådd.
 En höstsådd avsedd för skörd med början redan i år!




  1. Sallat - ‘Merveille des Quatre Saison’ Lactuca sativa 
  2. Sallat - ‘Slobolt’ Lactuca sativa
  3. Sallat - 'Density' Lactuca sativa ej med på bild 
  4. Sallat - ‘Tennis Ball’ Lactuca sativa 
  5. Sallat - ‘Red velvet’ Lactuca sativa 
  6. Salladssenap - Mustard Southern Giant curled  Brassica juncea 
  7. Vintersallat - Màche ‘ Valeriana d’olanda ‘ Valerianella locusta 
  8. Spenat ‘Nores’ Spinacia oleracea 
  9. Cikoria mix även ‘Orkidea rossa’ ej på bild, Cichorium intybys
  10. Rädisa  Raphanus sativus var. sativus ej på bild, blad och stamknöl
Fröer från Nelson Garden, SSE Seed Savers Exchange, Sais och Franchi




Såtips  för höstens gröna blad.

Så inte fröerna för tätt! Kan man säga det för många gånger? Fyll krukan till 80% med näringsrik jord, fyll resten med såjord eller liknande. Vanlig jord rakt igenom brukar också fungera utmärkt vid sådan här såddSådjup: sallat 0,5 cm,  vintersallat, spenat och salladssenap 1cm. Vattna igenom jorden innan sådd och håll jorden fuktig.

Dessa ovannämnda gröna blad kan du med fördel odla långt in på hösten till och med framåt tidig vinter i exempelvis en pallkrage med odlingstunnel eller pallkrage med drivbänk eller en vanlig traditionell drivbänk. Jag har både min egenhändigt snickrade drivbänk som jag gjorde av ett gammal fönster men det finns även den nya sortens drivbänkar som man enkelt sätter på vanliga standard pallkragar. De kommer verkligen att utnyttjas nu när vi går emot lite kyligare väder.






fortsättning följer...avsnitt 5:2 -  Asiatiska bladgrönsaker. 

Asiatiska blad som älskar svensk höst.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...