Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Tomatmarmelad av gröna tomater

This post "Tomatmarmelad av gröna tomater" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Den här sommaren har nog varit den sämsta "tomatsommaren" i mannaminne! Jag har aldrig någonsin haft så mycket gröna tomater. Tja men så kan det vara och visst är man lite besviken, men jag vet allt tråkigt med den här sommaren är snart glömt. Snart står man där med strålande entusiasm och sätter nya tomatfröer. 






Vad kan man då göra av alla gröna tomater?

 Jag har fått en hel del recept från min vän Yvonne Ingridsdotier  och här kommer det första. Det är en tomatmarmelad av gröna tomater med ingefära...låter inte det spännande så säg.








Tomatmarmelad av gröna tomater
Mormors recept

INGREDIENSER
1 kg gröna tomater
 rivet skal av 2 citroner
20 gram hel ingefära
0,5 kg socker
1 dl vatten
1 krm natriumbensoat

GÖR SÅ HÄR

1.      Skölj tomaterna. Skålla tomaterna i kokande vatten. Skala dem och skär dom i mindre bitar.
2.      Lägg dem i en kastrull med socker, rivet citronskal vatten och ingefäran.
3.      Låt koka på svag värme tills tomaterna är väl mosade. Låt det koka vidare tills det får marmeladkonsistens.
4.      Ta upp ingefäran. Sätt till natriumbensoat utrört i lite av marmeladen.
5.      Häll upp i varma väl rengjorda burkar

(recept Yvonne Ingridsdotier)

Den här tomatmarmeladen måste vara god till lite av varje. Jag kan tänka mig den både på en bit gott bröd men även till ost, kyckling eller varför inte till någon ljust kött? Det skall bli spännande och se vad som blir favorit kombinationen, när smaklökarna exploderar i munnen och det kittlar till lite extra.

Bon appétit!

 Skriv gärna en rad till min mail tilltyra@gmail.com och berätta vad du gör med dina gröna tomater. Jag skriver gärna ett inlägg om det./ Tyra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...