Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Jordärtskocka - odling, förvaring och recept


This post "Jordärtskocka - odling, förvaring och recept" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




Jordärtskocka Helianthus tuberosus


Oktoberskörd från köksträdgården - kritvita, mjälla och vackra jordärtskockor. 
Äntligen var det dags för att skörda lite fina kockor till köket! Nu hoppas jag kunna skörda länge, jag får väl ta och täcka landet med ett rejält täcke med halm så att inte det blir tjäle så fort.




Odla jordärtskocka

Riktigt lättodlar rotfrukt. Det är bara att plantera en liten kocka i god jord och sedan ”glömma bort den”. Jordärtskockan på bilden planterade jag i maj i samband med en av mina kurser (pallkrageodling) Jordärtskockan sattes på cirka en decimeters djup i en nyanlagd  egenhändigt gjord ”pallkrage” med endast ett jorddjup på 25cm! (Pallkragen är placerad på en grusplan.)




Jordärtskockan har rykte om sig att sprida sig i trädgården så tänk på vart du petar ner dina kockor.

Jag har inte provat men det måste fungera utmärkt att odla jordärtskockor i hink också. Så då kan du som odlar på balkong också odla lite jordärtskockor. Själva växten blir cirka två meter hög och blommar med gula blommor som liknar små solrosor. Tillhör solrossläktet Helianthus i familjen med korgblommiga växter.


Förvaring av jordärtskocka

 Mycket svalt och mörkt. Du kan med fördel låta dem vara kvar i jorden och gräva upp dem när du behöver dem. Lämnar du kvar dem i jorden över vinten kan du skörda dem igen så snart tjälen gott ur marken.  








 Jordärtkockan kan du äta både rå och tillagad!



Näringsinnehåll /100g


Energi: 60.5kcal/253.3kJ
Vatten: 78g
Protein: 2g
Fett: 0g
Kolhydrater: 12.9g, varav sockerarter: 3.2g
Fibrer: 4.5g
Vattenlösl. vitaminer: C: 6mg, Folat: 13mcg, Niacin: 1.3mg, B2: 0.06mg, B1: 0.07mg, B6: 0.09mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 12mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.2mg
Mineraler:Fosfor: 78mg, Järn: 3.4mg, Kalcium: 25mg, Kalium: 560mg, Magnesium: 16mg, Natrium: 3mg, Selen: 0.1mcg, Zink: 0.1mg

(Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas)

VILL DU GÅ EN ODLINGSKURS? Läs mer här om alla våra odlingskurser



Lycka till med odlingen/ Tyra

Skriv gärna en rad till mig och berätta hur du gör - tilltyra@gmail.com






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...