Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Tomatsoppa - Röd soppa med tomat, chili och morot


This post "Tomatsoppa - Rödsoppa med tomat, chili och morot" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Tyra’s Red Booster Soup
  - Röd soppa med tomat, mild chili och morot





En härligt röd, kalorisnål soppa utan varken fett eller redning, en soppa som fullständigt är knöfull med vitaminer. Den tar endast en kvart att göra så det här är riktig snabbmat. Det är skördefest fortfarande ute i köksträdgården och då måste man passa på. Skördefest är det också i mataffären så här års så passa på och fynda grönsaker till riktigt bra priser. Man kan hitta lök för 20:- säcken och rotfrukter för 2,90 kg helt otroligt, sådana lockpriser gillar vi.

RECEPT för 3 port.

Ingredienser:

Soppbas

½ kg röda tomater (gärna blandade sorter)
1 gul lök
1 liten röd paprika/mild chili
1 morot
5 dl vatten  
örtsalt


1 vitlöksklyfta
Färska blandade örter (basilika, timjan, salvia körvel, persilja, dragon)
Rosépeppar

Rengör och skär grönsakerna grovt  - lök, tomat, morot och paprika.
Lägg allt i en kastrull tillsätt lite örtsalt, fyll på med vatten så att det täcker grönsakerna/frukterna och låt koka upp.
Låt det hela småputtra i 5 minuter.
Kör allt i mixern på högsta hastigheten ett par minuter.
Tillsatt sedan vitlök, örter och mixa igen några sekunder.
Häll upp på tallrikar och dekorera med rosépepparen och lite av örterna.



Variant på temat!

Spice-it-up med lite färsk het chilipeppar.

och eller ...

Servera soppan iskall, förslagsvis i ett vackert glas med en sellerikvist i och en pinne med några räkor på, Vilken härlig appetizer det blir!

Bon Appetit!/ Tyra




Just nu i skrivandets stund är vi 675 st medlemmar som gillar att odla! Välkommen du med.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...