Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Nya tomatsorter till köksträdgården

This post "Nya tomatsorter till köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Nya tomatsorter inför 2013 odlingssäsong


Tja det var ju inte helst sant, jag menar de är nya för min trädgård men som vanligt så odlar jag inga hybrider så alla dessa ”nya” är gamla sorter s.k. kulturarvsorter. ( heirlooms på engelska) Dessa kommer att odlar i växthuset men också ute i min potager, oftast då i hinkar av generös storlek men även ute på frilandet. Planteringstid… tidigast i mars. Kanske åker någon ner vid min stora Valentinsådd den 14 februari, då jag planterar alla chili, auberginer och andra värmekrävande fruktbärande grönsaker.

Solanum lycopersicum


 Del 1

'Summer Cider'

’White Cherry’

En produktiv, tidig sort, blekt vaniljvit körsbärstomat med en vikt på cirka 30 gram per frukt. Söt och fruktig i smaken. Med sin unika färg sticker den ut och den kommer bli vacker att ha i salladen.

 

’Black from Tula’

Rysk tomatsort som har beskrivits som ”den fulaste men den godaste tomaten jag någonsin odlat” nu tror jag inte den är den fulaste för det måste ”Ugli” i alla fall vara. Bra skörd med brunröda tomater som väger uppemot hela 400 gram. En tomat med mycket kraftig smak som gör den mycket lämplig till matlagningen men också till att skivas upp till smörgåsen.

’Dr Wyche’s Yellow’

En tung gul tomat som kan väga nästan upp emot ett halvt kilo styck. Sagolikt vackert gul i färgen nästan lite åt det oranga hållet. Liknar ’Summer Cider’ som blev min favorit tomat 2011. En riktig biffig och smakrik tomat. Den kommer att bli toppen till min gula Gazpacho som jag brukar göra.
 Lite kuriosa: Dr John Wyche från Oklahoma US. Gödslade sin terrasserade trädgård med elefant gödsel och skvätte runt med tiger och lejon spillning för att hålla rådjur och harar ute. Nu undrar jag bara, hade eller bodde Dr. Wyche nära ett Zoo?

’Nebraska Wedding’

Strålande vacker orange normalstor/stor  tomat med en vikt på dryga hektot, jag skulle beskriva den som en lite bifftomat. ”The ultimate love apple” skriver tomat gurun Amy Goldman  den i sin bok ”The Heirloom Tomato”. Fortfarande idag kan det hända att bruden får fröer av denna tomat som bröllopsgåva, där av namnet.

’Jeune Flamme’ aka ’Flamme’

En fransk kulturarvstomat som härstammar från Norbert Perriera of Helliner, Frankrike. Aprikosfärgad tomat med en vikt på cirka 100 gram. Fruktig smak med perfekt blandning av syra och sötma. Behåller sin vackra färg även när den torkas eller rostas/grillas.

’Rosso Sicilian’

Den går även under namnet  ’Russo Sicilian Togetta’ En italienare naturligtvis. Vackert veckad röd
Typisk ”Costulata tomat” som det finns många varianter av i Italien. Väger cirka 170 gram, så det är en lagom stor bifftomat tycker i alla fall jag. Skär man ett vertikalt snitt genom tomater så ser man den vackra uppbyggnaden av tomaten, liknar en blomma. Perfekt till tomatsalladen!



Det här var inte alla nyheter så fortsättning följer


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...