Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

söndag

Eagle Street Rooftop Farm N.Y.

This post "Eagle Street Rooftop Farm N.Y." was originally uploaded by Tyra Hallsénius in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN




Cityodling i Brooklyn N.Y.

Jag har precis läst en trevlig artikel av Kathy McFarland och med fantastiska bilder av Brian Dunne om Eagle Street Rooftop Farm. Härlig läsning om en cirka 560 kvm. stor odling uppe på ett tak "in the big apple". Efter en sådan artikel önskar man nästan att man bodde i ett hus med platt tak, vilken utmaning skulle vara att få sätta fart med ett sådant här projekt.






Uppe på ett taket på ett av husen i downtown Brooklyn finns det en cityodling som heter Eagle Street Rooftop Farm. En av initiativtagarna tillika chef för farmern är Annie Novak. Hon berättar i YouTube klippet här nedan att de har odlat där nu i flera år och levererar grönsaker till restaurangerna i närheten med cykelbud.








Annie har åtta hönor och två tuppar som hjälper till att producera både ägg och gödsel. På söndagarna kan man komma och besöka denna unika takodling, då är det Sunday Market och tillfälle ges även för besökarna köpa produkter samt att hjälpa till att så lite frön vilket brukar vara populärt bland barnen.
Det är inte vanlig jord som används för odling på tak utan det är en lättviktsblandning av kompost och en "scale/clay composition" vilket jag förmodar är något liknande Leca. Jag vet inte riktigt vad det är men spännande är det i alla fall.







 Eagle Street Rooftop Farm odlar imponerande 2000 plantor med 15 olika sorters chilipeppar varje år där uppe på taket. Chili är tydligen något som trivs riktigt bra där uppe i solgasset på taket. Här kommer ett recept på deras "Hot Sauce" heta chilisås. 



Eagle Street Hot Sauce


1 morot (mellanstor, grovt hackad)
1 gul lök (hacka grovt)
12 pepparkorn
1 lagerblad
12 habanero chili peppar
2.5 dl vinäger
2.5 dl vatten
salt efter smak (1-2 msk)

Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt den småkoka i tio minuter tills det att morötterna blir mjuka. Ta upp pepparkornen och lagerbladet. Häll allt annat i en mixer och mixa den tills såsen blir slät. Vill man ha en tunnare sås så får man späda med lite vatten. smaka av och tillsätt mer salt om det behövs. Voilà!

Tips! Du kan byta ut chilisorten om du önskar annan styrka på din "Hot Sauce"

På bilden här nedan är det min Rocoto sauce som är upphälld på flaska och brevid så är det nya små Rocoto Manzano som är på gång.

Här hittar du mitt recept på Rotoco sås - Hot Sauce av Rocotopeppar









 Vill du läsa mer om Eagle Street Rooftop Farm så finns det här.










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...