Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Från Konsums grönsaksdisk till min Potager

This post 'Från Konsums grönsaksdisk till min Potager' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blogg KÖKSTRÄDGÅRDEN.


Surprice!*


För en vecka sedan så lade jag in den här bilden på gruppen Köksträdgårdens sida på FACEBOOK och ställde frågan. Vem är jag? Det skall sägas som ledtråd att det är inte från ett frö.En gammal kulturväxt som jag vill ha till min potager Vad tror du att det är?

Det kom många roliga svar:









Någon av dina chili? 

Dahlia?

Tulpan?

Mangold?


Nej, den är perenn och har en japansk grön "kusin". Den har något med Enköping att göra. Skrev jag.


Rabarber?

Blekselleri?

Sparris?

Nej, den blir imponerande stor och trots sitt Engelska namn så är den giftig för våra gnäggande vänner... nu då? Vi kan dock äta den, den är supergod och humhum så stark.



Så här mycket har den vuxit inomhus på en vecka! Det är över en decimeter  och detta i 12 grader och mycket lite ljus. Imponerande tycker jag.







Pepparrot sa Eivor och det hade hon alldeles rätt i

Thomas tillade då att - Nuförtiden odlas mest pepparrot i Fjärås Kungsbacka kommun.

Som kulturväxt har pepparroten en lång historia och odlingar av pepparrot är kända sedan medeltiden.

Jag läser i Kerstin Ljungqvist fina bok Nyttans växter att pepparroten vars latinska namn är Armorácia rusticána är mycket rik på C-vitamin. Namnet pepparrot kommer av att rotenssmak är stark som peppar vilket beror på innehållet av flyktig senapsolja. Roten har antibiotiska egenskaper, stimulerar matsmältningen och blodomloppet samt verkar slemlösande.

Nu är det roten man huvudsakligen man använder på pepparroten men även de späda bladen kan användas i salladen etc.



Jag saknar pepparrot i min potager, pepparrot som jag för övrigt är väldigt förtjust i. Den måste jag ju bara ha. Så jag köpte några rotbitar på Konsum och planterade dem i en djup kruka i vanlig blomjord faktiskt. Ställde den mycket sval 8-10 grader och det tog väl en sådär 5 veckor innan de tittade opp.






Välkommen till gruppen KÖKSTRÄDGÅRDEN på FACEBOOK

Året i Köksträdgården har också en FANPAGE på FACEBOOK gilla den här.

Dig2Grow Året i Köksträdgården

*Surprice - Det är blommig fredag idag den 8 mars och temat för dagen är överraskning!
Vad var mer överraskande än detta. Jag var hoppfull och förväntansfull...och sedan en dag så bara tittade den opp. Kika in och se vilka andra överraskningar som väntar. BLOMMIG FREDAG



Det finns plats kvar till nu på söndagens kurs!

Anmäl dig idag! Din anmälan gör du enkelt per mail: tilltyra@gmail.com Välkommen till en halvdagskurs ute på min veranda. Vi pratar - Året i köksträdgården, med fokus på förkultivering och då speciellt TOMATER. Läs mer om ODLINGSKURSERNA här. Det tar inte mer än cirka 35 min. med buss från Tekniska högskolan till Engarn, VAXHOLM



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...