Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Gröngödsling för köksträdgården

This post "Gröngödsling för köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blogg KÖKSTRÄDGÅRDEN





Gröngödsling - En riktig "booster" för jorden och köksträdgården


Det finns växter som man brukar kalla för gröngödslingsväxter. De är växter man odla för jordens skull, ja lite för min skull också för de är alla vackra att se på också. Gröngödslings växter fungerar på lite olika sätt. Några har djupgående rötter som luckrar upp jorden och drar upp näring från alven, det underliggande jordlagret. Exempelvis lupiner, sötväppling och klöver, andra skapar en stor grönmassa som man kan mylla ner i jorden för att bättra på jordens struktur,  de ökar mullhalten. Slutligen, har vi dem som binder kväve från luften de kanske mest intressanta av alla gröngödningsväxterna.

Jag odlar inte så hemskt mycket i rader men jag har tänkt ha dessa mellan de rader jag har och på ställen där jag inte odlar något speciellt. Jag kan även så mina gröngödslingsväxer innan den huvudsakliga grödan. Sist men inte minst har jag tänkt att så mina gröngödningsväxter i augusti då jag skördat det mesta, där får de sedan växa till sig och i och med det förhindra att jorden lakas ur. Då kanske jag inte behöver täcka all jord med halm och löv i november.
De vanligaste växterna för gröngödsling är baljväxter av olika slag, eftersom de har en förmåga att fixera kväve från luften. Olika sorters klöver och lupiner är klassiska, men även vicker är bra att använda sägs det. De som jag valde och införskaffade på Granngården var: Blodklöver, Blålupin,  Honungsört och Tagetes patula. (Re Viva från Nelson Garden)

Bra namn Re Viva - Att leva igen  ...återliva...typ :-) Det visar sig också att det är ett hebreiskt flicknamn Reviva, som där betyder "dagg", det är lite fint eller hur?







Blodklöver (Trifolium incarnatum)

Blodklöver är en kvävefixerande växt och dess djupa rotsystem luckrar upp jorden och hämtar näringsämnen långt ner i marken. Det rekommenderas att bruka ner före blomning då stjälkarna fortfarande är mjuka. Synd då för att blommorna är vackert röda.

Blålupin (Lupinus angustifolius)

Ettårig. Direktsås mellan april-augusti, blålupinen är kvävefixerande och har långa djupgående kraftiga rötter som luckrar upp jorden och hämtar värdefulla näringsämnen djupt nere i marken. Blommar från juli till september och den är populär bland pollinerarna.

Tagetes (Tagetes patula)

Den här tagetesen blir upp emot 80 cm hög och blommar hela sommaren med gula små blommor. Den här odlar jag lite varstans, det är en bra samplanteringsväxt. Tagetesen verkar som ett biologiskt bekämpningsmedel. Direktså tagetesen mellan april och augusti. Plantan brukas ner innan frosten kommer.

Honungsfacelia - honungsört  (Phacelia tanacetifolia)

Snabbväxande, gröngödslingsväxt med söta blålila blommor. Honungsörten är en kvävefixerande ört som gillar av bin. Blommar rikligt hela sommaren, för att inte den skall sätta frön som sedan kan sprida sig så skördar man den och myllar ner den innan dess. Jag läser på fröpåsetexten att den konkurrerar ut ogräs… oj, då kanske den inte skall sås mellan raderna för då kanske den även konkurrerar ut övrig gröda.  Den här honungsörten får nog vänta med att jag så till i augusti. Lämplig såtid är annars april-augusti. (direktsås)

Blålusern (Medicago sativa)

Tål att slås flera gånger och den är en perenn. Blålusern är mycket populär bland bin och fjärilar. Den direktsås på friland då jorden blivit uppvärmd. Även Blålucern har djupgående rötter som hjälper till att förbättra jordskiktet.

Gamla fröer blir till nya gröngödslingväxter.

Jag har en mängd med gamla fröer, som jag fått eller köpt och inte sått, de skall jag ta och rensa ut och så som gröngödslingväxter under den här odlingssäsongen. Rädisor, bladselleri, ärtor, sallat etc. ja, allt får åka ner i jorden och göra nytta.

Sammanfattning:


Gröngödslingen kan hjälpa till att ge mig en friskare trädgård, den:

  • Förbättra jordstrukturen, dränering och ökar mullhalten
  • Stimulerar mikrolivet
  • Reducerar ogräs
  • Reglerar skadegörande insekter
  • Ökar näringsämnena i jorden
  • Minskar urlakningen
  • Minskar vattningsbehovet
  • Minskar gödningsbehovet
Det var vad jag kommer på just nu men det finns säkert ännu mer goda sidor av att odla gröngödlingsväxter.



Det är lite synd att man måste slå Honungsörten här innan den blommar...
Den heter Lacy phacelia på engelska och härstammar från Californien/Mexico



Att kombinera

gröngödsling
täckodling
samplantering 

måste vara ett ganska optimalt sätt att odla på. 



Kurs - GÖDNING och JORD

Den 8 april är det dags för kurs om Året i Köksträdgården, med tema Gödning och Jord 
Läs mer om det här Odlingkurser och anmäl dig sedan via e-post - tilltyra@gmail.com



BOKA den 8/4, vi ses/ Tyra



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...