Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Pepparrot Armoracia rusticana



Pepparrot Armoracia rusticana


Pepparrot
Kommer ni ihåg min lilla pepparrot som tittade opp efter det att jag planterat en rotbit (4 stycken smala rötter) i början av februari. Det tog tre veckor innan den visade sig, nu en månad efter det så är den en riktigt ståtlig pepparrotsplanta. Nu väntar den säkert ivrigt på att få komma ut tror jag. Men som det ser ut nu när jag tittar ut genom mitt köksfönster så får den nog allt vänta ett tag. Men så fort det blir plusgrader så skall den få komma ut till växthuset, för senare utplantering på frilandet.

Det finns en sida som heter www.pepparrot.se där huserar...ja ni kan få läsa själva hur de skriver när de välkomnar besökarna till Pepparrotslandet!

"Margaretha, Mikael och deras döttrar Linnea och Emma hälsar er välkomna till pepparrotslandet. Vi driver Inge Andersson Eftr Odlingar AB, och är Sveriges största odlare av pepparrot. Allt odlas helt ekologiskt och vi har varit KRAV-certifierade sedan 1994.
Vi driver också Mariebergs Gårdsbutik som ligger längs med Tjolöholmsvägen i Fjärås. Här säljer vi färsk pepparrot, nyskördade KRAV-odlade grönsaker, goda färskostar och mycket annat."

Mariebergs Gårdsbutik - Pepparrotslandet


Också från samma sida kan man läsa om: Pepparrotens historia

Pepparroten har en lång historia som kultur- och medicinalväxt. Ursprunget är något osäkert men troligtvis härstammar den från södra Ryssland. På 1300-talet kom pepparroten till Sverige, den togs in i landet med invandrande munkar som började odla den i klosterträdgårdarna. Pepparroten blev populär på grund av sina medicinska egenskaper. Den ansågs bland annat kunna läka sår, lindra feber och värk samt till och med kunna bota dövhet. Man medförde ofta pepparrot på långfärder till sjöss, då den som en följd av den höga C-vitaminhalten kunde hålla skörbjuggen borta.
Även dagens människor använder pepparrot i medicinskt syfte. Det är vanligt att man äter pepparrot mot högt blodtryck, huvudvärk, förkylning, värk i kroppen (gikt, ischias) och för att underlätta matsmältningen.





Jag hoppas att jag får njuta av den här söta lilla vita blomman i sommar. Det är blomman hos pepparrotväxten. Även bladen är riktigt vackra tycker jag, jag tror ett sådant blad som solitär i en hög vas kommer att bli urtjusigt. Jag undrar om jag kan skörda lite av rötterna också redan första året? Jag får väl skriva till dem i pepparrotslandet och fråga.


Original Photo: Pethan


RECEPT från Inge i Pepparrotslandet
Fler fantastiska recept med pepparrot hittar du här


Inges Gravlax

4 port

2 msk riven pepparrot
600 g färsk lax
2 msk fransk senap
1 msk socker
2 tsk salt
½ citron
1 tsk grovkrossad vitpeppar
Dillkvistar
Salladsblad
* Filéa laxen och ta bort alla ben. Låt skinnet vara kvar. Torka av ytorna.
* Strö på pepparroten över laxfiléerna och lägg ihop dem. Täck över och låt laxen stå kallt 4-6 timmar.
* Blanda senap, socker, salt, pressad citronsaft och vitpeppar. Bred blandningen över den undre filén. Lägg samman igen och låt stå 2 dygn.




Mums så gott det låter!



Såhär såg den ut för en månad sedan 


Pepparrotsbit planterad i början av februari.
 Tittade opp  efter treveckor.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...