Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Återvinn mjölkpaketen och gör egna växtetiketter

This post "Återvinn mjölkpaketen och gör egna växtetiketter" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Under etiketten "Frugal gardening" och "Återvunnet till trädgården" kommer jag att samla enkla fiffiga tips till dig som inte vill köpa alla attiraljer som behövs till odlingen. Här kommer ett tips till dig som drar upp en massa plantor varje år.



Gör dina egna etiketter till alla småplantor!


Enkelt och gratis gör du dina egna etiketter till frösådden. Hemma hos mig går det åt flera hundra etiketter varje år och de är inte gratis. Här är ett tips på hur du enkelt gör dina egna. Papperet i mjölkpaken är vaxade och håller bra mot vätan i krukorna så det passar utmärkt till att göra etiketter av. När de sedan gjort sitt så förmultnar de och återförs till jorden vilket plastetiketterna inte gör.

Skölj ur paketet och låt det torka upponer så att allt vatten rinner ur
Klipp upp tetran så att bara sidorna blir kvar
Klipp upp sidorna så att du får fyra platta vaxade papper
Skriv sortnamnen med vattenfast touchpenna
Klipp etiketterna antingen på längden för stora etiketter eller på bredden för små etiketter


Mjölkpaket med vaxat papper som är lämpligt till etiketter


Klipp remsor med sortnamnen på, små eller stora etiketter

Här är en dimmig bild med mina tomaterplantor, nu är de 4 veckor gamla och växer riktigt bra. Jag försöker att sänka temperaturen där ute på verandan så att det blir lite svalare på nätterna och det gör jag bara för att få en mer robust tomatplanta. När det gäller vattningen är jag riktigt snål med den, lika så näringen. De får ingen extra näring mer än den som finns i jorden. Jorden är dock av god kvalité och har både leca och perlit tillsatt i den så den är riktigt väldränerad och fin.

Vaxade etiketter med sortnamnen på växterna, billigt och enkelt alternativ.


Bara på skoj tittade jag snabbt vad köpeetiketter kostar och de kostar cirka  15:- för tjugo etiketter. Om jag då drar upp  500 plantor på en säsong så blir det  375:-, tja många bäckar små. Hm...375:-, för de pengarna kan jag kanske köpa mig ett nytt träd till min trädgård :-)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...