Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Mormor Elins inlagda salta gurkor

This post "Mormor Elins inlagda salta gurkor"was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog  KÖKSTRÄDGÅRDEN 


Mormor Elins inlagda salta gurkor



 Detta absolut de godast inlagda gurkor jag någonsin ätit i hela mitt liv...det är sant! Jag fick en burk av min goda vän Yvonne Ingridsdotier och jag hann inte komma hem och ta av mig skorna innan jag öppnade burken. Jag var bara tvungen att smaka, innan jag visste ordet av hade jag ätit upp en tredjedel av burken. Den här gurkan är söt, stark, pepprig och har en crunch när man biter i den.
I morgon den 17 september håller Yvonne ett föredrag på Armémuseum där hon visar hur man gör, gissa vem som skall dit. Läs mer om detta nedan...





RECEPT: Mormor Elins inlagda salta gurkor.


Koka lagen:

3 grader ättika (24 %) Perstorps
9 dl vatten
1 l socker
2-3 nävar salt (små händer = 3nävar)
Borsta gurkorna först i kallt vatten.

Ta en hink eller annat rymligt kärl (gärna glas eller rostfritt kärl, minst 4-5 liter) varva följande ingredienser (de ska packa hårt):
2 kg västeråsgurka skivas (ej för tunna skivor)
1 bit pepparrot (ca 10 cm) skivas i mynt
1 påse gul senapsfrön
1 påse brun senapsfrön
ca 15-20 dillkronor man använder sig av skaften speciellt i botten och överst



Häll över inläggningsvätskan medan den är riktigt varm – låt stå i 2-3 dagar lägg sedan upp i mindre bukar. Bäst är att använda bygelburkar och de ska värmas innan.
Värm ugnen till 100 ºC låt burkarna stå i minst 20 minuter, packningsringarna ska göras rena genom att koka upp vatten med natriumbensonat. Ta av kastrullen från plattan och låt ringarna ligga i vätskan i ca 5 min. Lägg övergurkorna och häll på inläggningsvätskan toppa med en dillkrona. Förslut och gurkan håller sig då i ca 2 år.

Recept från Yvonne Ingridsdotier









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...