Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Höstmys - Surdegsbröd

This post "Höstmys -surdegsbaguetter" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 



Sigh...God-damn it's beautiful now, I just love the fall, with all the amazing autumn colors!


Recept på surdegsbaguetter


Ja, då börjar det verkligen att se ut som hösten har gjort sitt intåg ordentligt. Visst är det underbart vacker och så mysigt det är på kvällarna när man för börja att tända lite candles och göra lite cosy. Det  är också nu som jag sätter fart och bakar som en toking. Igår hade jag en god vän ute och hälsade på och då bjud jag på Minestrone med ingredienser från köksträdgården och till det serverade jag surdegsbaguetter.


Lusthuset och trädgården i morgonens mjuka oktoberljus



Surdegsbaguetter och grekisk oregano i kruka

Jag har ett par surdegar stående i kylen hela tiden en är flera år gammal och de andra satte jag i somras. Så här bakar jag mina surdegsbaguetter.

Recept på Surdegsbagetter

Steg 1

3 msk av surdeg 
1 nypa färsk jäst
2 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl med hög proteinhalt
vatten

Tag en i storlek generös tilltagen bakbunke och tillsätt ingredienserna enligt ovan, vattenmängden? Ja tillsätt så mycket vatten så att det blir en mycket lös deg, typ sockerkakssmet. Rör om ordentligt! Täck med plastfilm eller liknande. Ställ denna fördegen varmt ett par timmar.Så att den börjar bli större och bilda bubblor.

Steg 2

4 dl vatten
Vetemjöl av god kvalitet
10 gram salt
en skvätt olivolja

Ta fram fördegen och tillsätt vattnet. Arbeta degen nu med degkrokarna monterade på elvispen/assistenten. Tillsätt vetemjöl tills att det blir en fin degkonsistens, gör den inte för stampig. Arbeta degen cirka 10 min tills att degen blir seg och elastisk. Sist tillsätter du 10 gram salt som arbetas in. 
Snygga till degen i bunken och häll på ett par msk oliv olja. Täck med plastfilm igen eller liknande. Nu skall degen jäsa - jag kalljäser praktiskt taget alltid mina surdegsbröd, i kylen eller som nu i oktober utomhus (12 grader hade jag igår) 8 timmar ungefär, det är inte så "pinn-noga"

Steg 3

Sätt på ugnen på 250 grader, jag använder mig av varmluftsugn och baksten. Det tycker jag ger fina bröd. Har du vedspis så använd den. Baka ut/dela bröden i den form du önskar. Mycket mjöl på bakbordet och du behöver INTE arbeta degen en gång till.  Låt vila 15 minuter. Pudra baguetterna med mjöl och snitta dem med ett rakblad precis innan du skall grädda dem. En sådan här sats ger 4 baguetter av ordinär storlek.
In med bröden och  grädda i cirka 12-15 min, de skall ha få en riktigt fin färg. 

Det går även fint att använda sig av en baguette-plåt om du har en sådan. Jag föredrag dock att grädda dem direkt på bakstenen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...