Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Jordärtkockor med örter

This post "Jordärtkockor med örter" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
Från trädgård till tallrik - OKTOBERSKÖRD





RECEPT Jordärtskockor

Sauterade Jordärtskockor med örter

½ kilo jordärtskockor
olivolja
1 vitlöksklyfta
5-7 lagerblad
½ dl rödvinsvinäger
färska örter  efter tycke och smak: salvia, dragon (gärna mexikansk som är mild) timjan, mejram
salt och peppar


Ta ½ kilo jordärtskockor, tvätta, skala och dela dem till munsbitsstora bitar. Hetta upp en stekpanna och stek dem i lite olivolja tills det att de har fått en gyllne färg. Tillsätt en grovkrossad vitlöksklyfta och ett gäng med lagerblad till rödvinsvinäger en ½ dl. ungefär, salt och peppar. Låt puttra på svag värme under lock i drygt en kvart, tills det att de har blivit lite mjuka. Ta bort lagerbladen och fortsätt att koka dem några minuter nu utan lock så att de torkar upp lite.

Strö på färska örter ”of your choice” och servera dem direkt som side-dish.  

eller

Gör Tyra’s specialdressing och häll på. Servera jordärtskockorna ljumma som antipasto/tapas. Passar fint både till kallskuret, sallad och kött. Till fisk? nja, skaldjur nä…ingen bra kombo tycker jag.

RECEPTHJÄLPEN - Sautera - "Steka något i fett på hög värme. Ordet härstammar från franskans sauté, som betyder "kasta". (I restaurangkök brukar man inte ha tid att vända på maten med stekspade, utan istället kastar upp den och vänder den i luften.) 

Pannan bör vara riktigt het innan livsmedlet läggs i, och det som ska stekas bör vara rumstempererat för att inte kyla ner pannan. Stek heller inte för mycket åt gången, det kan bidra till att pannan kyls ner. Blir den för kall börjar istället livsmedlet koka och man får inte den fina stekytan. Behöver livsmedlet efterstekas, dra ner värmen direkt efter att den fått sin stekyta. Ytan som steks först får i regel finast färt, det är den man sedan vill visa uppåt på tallriken.

Använder du smör, lägg inte i det förrän precis innan du ska steka, annars blir det lätt bränt innan det är dags. Häll gärna även i lite olja även om du vill smörsteka, eftersom olja är betydligt mer värmetåligt än smör."  Läs mer om Jordärtskockan i köket här





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...