Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Örtsalt från köksträdgården - Recept örtsalt

This post "Örtsalt från köksträdgården - Recept örtsalt" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 







Visst har det varit en fantastisk höst. Otroligt många soliga höstdagar och fantastiskt milt och skönt. I köksträdgården finns det faktiskt en hel del kvar att skörda och peppar, peppar ta i trä så står grönkålen kvar i landet och hararna har inte hittat dem än. Det beror säkert på att det varit så milt och även för harar och rådjur bra väder. Det finns helt enkelt annat ätbart att hitta i vår herres hage. 


Jag har fyllt frysen med örter men jag har också gjort en laddning till med örtsalt. Årets sista och det gör jag i slutet av oktober...

Grovt örtsalt lämpligt till pastavattnet


Som vanligt gör jag ett lite grövre örtsalt som är ett utmärkt salt att ha till exempelvis pastavattnet och ett betydligt finare att ha till lite allt möjligt som behöver lite god smak av mina utvalda örter. Det finare saltet har mycket örter och lite salt och det grövre precis tvärt om. Just det här saltet består av bladpersilja, bladselleri, timjan, röd basilika, oregano, salvia och vitlök  i fallande mängd efter listordning det vill säga mest av bladpersilja och minst av det sistnämnda, vitlök. 


Recept Örtsalt

Grovsalt

Torkade örter: 

Bladpersilja
bladselleri
timjan
rödbasilika (blomställningen)
oregano
salvia

Vitlök

Skala och skär vitlöken tunt och torka den tillsammans med örterna i en tork eller varmluftsugn (60 grader.) Kör den torkade örtblandningen tillsammans med grovsalt i en matberedare med kniven monterad. Mixa till önskad struktur. Sila örtsaltet genom en sil (inte för fin sil) så att det blir ett örtsalt med finare struktur och ett med grövre struktur. Voilà! Färdigt











Fler av mina artiklar om örtsalt hittar du här ÖRTSALT - recept, tips och idéer



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...