Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Senhöst i köksträdgården

This post "Senhöst i köksträdgården" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden - Le Jardin Potager


Idag kliver jag lite utanför köksträdgården...

Drömmer och smider planer vad jag vill göra med min trädgård nästa år. Jag vill inte odla upp mer mark men jag vill plantera mer buskar och träd som skall ge mig fin höstfärg och ätliga bär. Aronia, bärmispel och rönn hade jag tänkt mig. Berberis, amerikanska blåbär och prynadsapel skulle nog fungera också. Jag älskar ju hösten så jag vill lägga lite mer energi, tid och pengar just på den. Platsen där jag bor har en sådan fantastisk Feng shui så det gäller att man arbetar försiktigt med den. Det gäller att inte förstöra det lugna och harmoniska i trädgården. När det gäller också materialvalen rent generellt så måste man även här vara försiktig, tänka på att det helst skall vara rena naturmaterial man använder sig av, natursten och pil exempelvis. 

Bilderna till kollaget är mina egna samt en hel del lånade från nätet.

Bildkollage över mina drömmer om en mer färgrik och fruktbärande trädgård. Med frukt tänkte jag mig då främst bär. Bär till oss människor men också till mina små hjälpredor i trädgården - fåglarna!



Happy Gardening!/ Tyra
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...