Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Bygga-växthus-kurs 11 maj 2014 i samarbete med Studiefrämjandet

This post "Bygga-växthus-kurs - 11 maj 2014" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
KÖKSTRÄDGÅRDEN




Då var det dags igen!

 - För tredje gången arrangeras denna kurs i att Bygga eget växthus. 


I samarbete med Studiefrämjandet 
"Bygga växthus - få värdefulla råd innan du startar"




 Bygga-växthus-kurs - 11 maj




Bygga växthus   Söndagen den 11 maj 10.00–16.00
Kurs nr 11523
Lär dig bygga växthus - till nytta och glädje

Anmälan till denna kurs görs direkt till Studiefrämjandet




Bygga växthus - till nytta och glädje


Utdrag från Studiefrämjandet -Målgrupp:

Kursen vänder sig till dig som är i färd att skaffa ett växthus och som vill få inspiration att bygga ditt eget. Med utgångspunkt från sitt eget ritade växthus, berättar vår lärare om olika faser i själva byggandet men också om saker man bör tänka på innan man placerar ut den i trädgården. Alla är välkomna, ingen tidigare erfarenhet krävs.

Moment/Innehåll:

- Ritning

- Bygglov?
- Växthusets placering, soligt eller halvskugga?
- Storlek på växthuset
- Vad ska man använda växthuset till
- Materialval, t ex glas eller plast?

- Hur bygger man stommen själv, vilka material och verktyg behövs?
- Odlingsätt, direkt i jord eller kruka -för och nackdelar
- Ventilation

- Vatten
- El


 Kursen hålls utomhus i Tyras Trädgård, Engarn, Resarö (SL-buss, Vaxholm 670 från Östra Station).
 Hembakad fika med bröd ingår i kursavgiften. 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...