Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Odla jordärtskocka - Helianthus tuberosus

This post "Odla jordärtskocka - Helianthus tuberosus" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
#odlajordärtskocka #odladinmat  #köksträdgården  #frånfrötilltallrik


Odla jordärtskocka - Helianthus tuberosus


Det är verkligen lätt och roligt att odla jordärtskockor. Har du inte gjort det tidigare så måste du bara testa. Det är faktiskt det första jag skördar från köksträdgården och bland det sista som jag skördar också. Sent i november brukar jag gräva upp ett gäng. Egentligen är det bara kälen som sätter stopp på när man kan gräva upp sina juveler.
Jordärtskockan som är en nära släkting till solrosen och har man tur och odlar på bra läge så kan man få den att blomma. Jordärtskockan kommer ursprungligen från Amerika. Jordärtskockan som förövrigt är flerårig kom till Sverige i mitten av på 1600-talet någonting och måste ju ha varit en mycket vanlig basföda.
Jordärtskockan trivs i de flesta jordar. Men en mullhaltig sandjord med ett relativt högt pH, där trivs den nog allra bäst. Knölarna sätts tidigt på våren eller på hösten, ungefär på 10 cm djupt med ett avstånd på en dryg fot. När du skall gödsla jordärtskockan så kan du men fördel göra det på sensommaren, hösten. Du kan även tjuvstarta med att plantera den inomhus i en 11x11 kruka så får den en extra tidig start.
Man kan med fördel odla jordärtskockan på komposten! Där trivs den extra bra. Det är en man vid namn Bengt Flärd som jag lärt mig det av.
Jordärtskockorna bör lagras svalt och fuktigt, i stuka eller kanske bäst, låta dem vara i jorden så länge som möjligt.
Jag använder jordärtskockan till soppor, gratänger, risotto och puréer.
Sorter då? Oftast hittar man inga namn på dem men jag odlar en rund vit som heter Helianthus tuberosus ’Bianca’ och en rund rosa som heter ’Lola’. Sedan har jag hittat en nu i på grönsaksavdelningen på ICA som är beige… men namnlös. Den skall jag testa att odla i år.




Sammanfattning - Odla jordärtskocka
Plantera: 10cm djupt
Avstånd: 30cm
Odlingsläge: full sol
Jord: ställer inga hög krav, komposten kanske…
Gödsla: sensommaren 
Förvara: helst i jord
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...