Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Bananflugor - So long, farewell, goodbye, auf wiedersehen...

This post" Bananflugor - So long, farewell, goodbye, auf wiedersehen..." was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
#bananflugor, #Drosophila, #skadedjursbekämpning #soundofmusic,  #daggflugor


So long, farewell, goodbye, auf wiedersehen...


Denna bara måste testas. Tänk om den även skulle funka på sorgmyggor, vilken hit det skulle vara.

Dessa kallar ibland fruktsflugor vilket de inte är även fast de gillar att vara vid frukt. Och de är definitivt inte blomflugor som de helt felaktigt brukar kallas. Förväxla den inte med blomflugan för den är ett riktigt bra nyttodjur i köksträdgården och dem skall man värna om. Blomflugan en god pollinerare vars larver bland annat äter bladlöss, vissa äter även spinnkvalster!




"Nelson Gardens nya uppfinning, en bananflugefälla, gör tillvaron för alla små bananflugor minst sagt tuff. Med hjälp av en enkel miniburk, ett limark och en stunds tålamod, så kan fruktfatet snart få vara ifred. 
Under sensommaren brukar de dyka upp, de så envisa och svåråtkomliga bananflugorna som får vilket fruktfat som helst att kännas mindre lockande. Har de små skadedjuren väl tagit sig in, kan det ta månader innan de är borta. Minsta lilla matsmula som lämnas framme gör att det snart sitter en svärm bananflugor och äter. Lägg sedan till att bananflugan förökar sig väldigt snabbt så är det inte konstigt att man vill ha bort dem.
  Att vi har med en kändissläkt att göra spelar förmodligen ingen roll för den som besväras. Kul att veta kring detta med bananflugor och deras kändisskap är att arten rent tekniskt sett var de första djuren i rymden när amerikanarna 1946 sköt upp bananflugor i V2-raketer. Detta för att använda dem i vetenskapliga studier.
  För att få bukt på dessa oinbjudna gäster har Nelson Garden tagit fram en smart liten bananflugefälla som fångar den cirka 2 mm lilla flugan på två sätt. Dels genom att flugorna fastnar på lockets limark, dels genom att de drunknar i den vätska som burken har fyllts med.
  Ingredienserna till vätskan hittar du i skafferiet och består av en blandning av rödvin, vinäger, honung och några droppar diskmedel. Limarket fästs sedan över locket där de små skadedjuren fastnar alternativt drunknar i vätskan. Och med lite tålamod så är snart bananflugorna borta."



Var det någon som började sjunga?  So long, farewell, goodbye, auf wiedersehen...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...