Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

Bin i Mångfaldens Trädgård

This post: Bin i Mångfaldens Trädgård - våra älskade pollinerare was originally uploaded by Tyra Hallsenius Lindhe in the blog 
#bin #pollinerare #humlor #mångfald #bieffekten #nyttodjur #miljökatastof #bees 



Våra älskade pollinerare


På alla mina kurser och på alla föreläsningar så pratar jag ständigt om våra nyttodjur, att vi måste värna om dem och bjuda in dem i våra köksträdgårdar. Vi skall naturligtvis värna om dem överallt. Våra pollinerare är så viktiga och det är i mångfaldens trädgård de trivs. Bygg insektshotell, gör humlebon, odla blommor och örter som lockar dem till din "vilda" trädgård. Odla gärna blommor och andra växter som blommar tidigt på säsongen, vide till exempel. På bilden nedan har jag just en sådan tidig blomma en riktig favorit både hos bina och mig, botaniska krokusar.
Vet du förresten vilken blomma som bina är mest förtjusta i? Om du inte vet så tror jag att du kan gissa i all oändlighet. Det är en liten blomma som du själv med all säkerhet inte ens har sett eller lagt märke till...det är hallonblomman!


SE den på STV play t.o.m. den 28 juni 2014



Bi på botanisk krokus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...