Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Salsa Verde - Ett recept med ingredienser från köksträdgården

This post "Salsa Verde - Ett recept med ingredienser från köksträdgården" 
was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
#recipe, #salsaverde, #thekitchengarden, #growyourown, #growyourfood



Efter min artikel om mynta fick jag en förfrågan från en medlem i KÖKSTRÄDGÅRDEN på FACEBOOK om vad man kan använda kryddan mynta till och här kommer ett förslag. Du kan läsa artikeln här Mynta, en växt med väldoft och exotisk smak.



Salsa Verde





Det finns inget originalrecept på Salsa Verde, bara en massa varianter. Denna fantastiska sås som passar till så mycket. Det är ju så att man kan göra som Cajsa Varg…”Man tager vad man hafver” Här kommer en variant som jag tycker om. Krasse finns i många varianter i flera varianter i min trädgård i det här receptet är det vanliga krasseblad. Du kan också prova med att byta ut en del av basilikan mot koriander om du skall ha den till latinamerikansk mat/mextex mat





RECEPT SALSA VERDE

Ingredienser:

1 bukett med mynta
1 bukett med persilja
1 bukett med basilika
3 krasseblad
1½-2 vitlöksklyftor
1 msk kapris
1 tsk grönpeppar i lag
½ burk/6 st. sardell filéer
½msk fransk senap
1 lien ättiksgurka
2 tsk vinäger gärna dragon vinäger
1-2 msk olivolja och/eller oljan från sardellburken
Salt och peppar


Ta bort alla stjälkarna på örterna
Mixa allt snabbt/grovt i en mixer, en Salsa Verde skall ha struktur
Smaka av och justera så att den passar till din rätt du skall servera den till.


Bon appetit!/ Tyra

Prova också att göra min Chimichurri!  Recept chimichurri






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...