Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Oktober i växthuset

This post "Oktober i växthuset" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in th blog 
#OctoberHarvest #GrowYourFood #FromSeedToTable #greenhouse #potager #tomatsorter



Oktober i växthuset

Dags att skörda de sista chilifrukterna, alla tänkbara färger, former och styrkor har jag odlat i år. Jag måste säga att det har verkligen varit ett bra odlingsår för alla Capsicum. Nu blir det till att frossa ett tag framöver och sedan göra lite olika chilisåser på de resterande. Jag har ett bra recept på en stark chilisås, Rocotopeppar står det i receptet, men de kan vara andra sorter också. RECEPT: CHILISÅS - av Tabascotyp.

Så då har jag ägnat dagen till att resa ut, klippa ner och tömma krukor i växthuset och sedan bära in nya! Jag fyller nämligen växthuset nu med örter, kryddor och gröna blad från min potager, för visst är det så att jag gärna vill ha färska örter och plocka in långt in på vintern. Att gräva upp plantor och ställa dem i växthuset gör att jag brukar ha färska örter ända fram till i jul.

I växthuset trängs nu också alla mina vintersquash och pumpor. De får väl stanna där så länge det går...det blir så trångt inne annars. Man får se upp med kylan bara, det får ju absolut inte krypa ner under nollan i växthuset för då förstör jag min fina skörd.


Tomaten på bilden är en Rosa tomat med en fantastisk smak och bra storlek mellan 250-350 gram per tomat. Den heter 'Berner Rose' och är en gammal kulturarvssort med Schweizisk ursprung. 'Rose de Bern' har jag sett att den kallas också. Passar tydligen ett lite kallare klimat, det är först nu i oktober som den är mogen. Sent, men jag måste säga att smaken blir ruggigt god så här lite senare på odlingssäsongen. TOMATSIDAN utdaterad idag

                             ...och till sist, som jag brukar säga...






TYRA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...