Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

Thanksgiving - Pumpkin Pie

This post "Thanksgiving - Pumpkin Pie" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
#thanksgiving #wintersquash #PumpkinPie #PumpkinRecipe #odladinmat #tyrasträdgård #potager #harvest 



Happy Thanksgiving!

 Ja, men visst...man skall ta varje tillfälle som bjuds till lite fest och i det här fallet också lite eftertanke. Vi har så mycket att vara tacksamma och glada för. Bland annat att det jag lagat idag kommer delvis från min köksträdgård. En otroligt läcker vintersquash som är odlad från frö.
 Idag är jag också speciellt glad för att solen, ni vet den där ljusa, gula, varma saken uppe på himlen. Den bröt igenom den rysligt tjocka och gråa novemberhimlen. Solen sken i dryga timmen! Så nu vet jag, den finns där i alla fall. Man hade nästan börjat att tveka. Det här är nog den mest solfattiga november månaden ever

Här kommer nu det utlovade receptet på min pumpa paj. Den ena har jag dekorerat med pecannötter och den andra med royal icing. Till serveringen tänker jag bara ha en liten klick med vispgrädde.


RECEPT
 Pumpkin Pie

Tyras finare pajdeg

”Finare”, då menar jag inte strukturen utan ingredienserna. Strukturen är inte perfekt slät och ljus och det är för att jag valt att göra mitt eget mandelmjöl och det med mandlar med skalet kvar på. Dessutom malen jag mandeln i en gammaldags mandelkvarn, just bara för att få strukturen. Vill man ha en helt ljus och slät deg får man skålla mandeln och köra med i en matberedare eller köpa fabriksgjort mandelmjöl.
Detta recept räcker till minst fyra mindre pajer eller två stora. När jag senast gjorde denna deg räckte den väl till tre mindre pajer (15cm diameter med 3cm kant) samt tolv tarteletter.

Ingredienser:

300 gr mjöl
200 gr socker, strösocker/florsocker
100 gr mandel
2 tsk vaniljsocker 
220 gr smör
1 stort ägg
1 nypa salt
Lite vatten vid behöv

Så här gör du:

Mal mandeln. Häll alla torra ingredienserna i en stor skål eller direkt på bakbordet. Fördela smöret med fingrarna. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en deg. Tillsätt en skvätt vatten om det behövs. Låt nu degen vila i kylen ett par timmar innan du bakar ut den. Väl försluten håller sig pajdegen  väl i minst en vecka i kylskåpet.

Pumpkin Pie

 Tyras Pumpa Paj. Detta recept 2 st pajer med 15cm diameter

Pajdeg:

Enligt receptet ”Tyras finare pajdeg” halv sats

Fyllning:

450 gr Vintersquash/Pumpamos
1 dl rårörsocker eller ljust muscavadosocker
1 stort ägg eller två mindre
1 dl crème fraiche
½ tsk av vardera: ingefära, nejlikor, kardemumma, muskot och kryddpeppar
1 tsk kanel

Så här gör du:

Vispa ägg, socker, crème fraiche och kryddor tillsammans tills att sockret lösts. Tillsätt pumpamoset. Smaka av, lagom sött? Jag har med flit dragit ner på sockret för jag tycker att pumpan redan har en egen sötma dessutom har pajskalet ganska mycket socker i sig.
Smöra två pajformar, kavla ut pajdegen till 3-4 mm tjocklek och klä formarna. Pensla pajdegen med smör och häll i pumpafyllningen. Grädda i 175 grader tills det att fyllningen stannat, cirka 40 min.



;-)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...