Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

fredag

En köksträdgård väl värt ett besök - Nynäs Slott

This post "En köksträdgård väl värt ett besök - Nynäs Slott" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN - The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород  
#NynäsSlott #köksträdgård #orangeri #täckodling





En köksträdgård väl värt ett besök - Nynäs Slott


Emma i det gröna




Nynäs - en lång historia!


En sommardag för en tid sedan stannade vi till på Nynäs Slott på vår resa söderut. Jag ville besöka köksträdgården på Nynäs och se hur långt de kommit i sin relativt nyanlagda köksträdgård. Det var några år sedan jag var på besök senast. Vi tänkte också äta på restaurangen i Nynäs Slotts vackra orangeri. MEN! Vilken besvikelse... Don’t even think about it! Så otroligt dåligt, servicen och maten var under all kritik. Bortsätt från den stora besvikelsen så var vårt besök riktigt trevligt.
 Nynäs Slott är väl värt ett besök. Den lilla fina trädgårdsshoppen var riktigt fin och tjejen i butiken hjälpsam och kunnig. Även fast det var vårt första stopp på resan kom jag ut med en rödblommig basilika Ocimum basilicum ’Magic Mountain’ och en kruka med palettblad!!! Denna utomordentligt tråkiga blomma tänker ni. Men denna lilla palettbladsplanta var inte lik något jag sett tidigare, den var mörkt, mörkt lila, hur vacker som helst. Så det blev två passagerare till på vår resa söderut.

Köksträdgården anlades under åren 2008 – 2010 på samma plats som den ursprungliga, vilken finns dokumenterad sedan första hälften av 1600-talet. Köksträdgården som den ser ut idag är i likhet med den tidigare köksträdgården symmetriskt uppbyggd, dock inte en historisk rekonstruktion. Läs mer här.

1700-talets trädgård - att förena Nytta med Nöje

Jag måste säga att denna köksträdgård är en dröm, lika fin och välskött som de fantastiska köksträdgårdarna på Gunnebo slott och Läckö slotts. Dessutom täckodlar de, vilket jag också gör. De tyckte jag verkligen om att se. Emma heter flickan på bilden och Emma jobbade där och skötte kärleksfullt om alla köksväxterna. Med varsam hand bäddade hon om dem med färskt gräsklipp. Raka fina rader som sig bör i en sådan köksträdgård, inte alls som min ”strikt vilda potager” hemma i Vaxholm. Varje sort var tydligt uppmärkta på prydliga träskyltar med namn på grödan, very impressive!

Jag tror att där bland annat fanns ett tiotal med kålsorter, sallat, mangold och fina sommarsquash etc. allt blandat med ätliga och ornamentala blommor. Där fanns också de vanliga bärbuskarna, men några tomater hade de inte. Emma sa att växthuset var för litet och att de inte hade några sorter till frilandet. Tja, man kan ju inte få allt.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...