Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Basilikavinäger - Gör din egen aromatiska vinäger

This post "Basilikavinäger - Gör din egen aromatiska vinäger" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Linde in the blog
KÖKSTRÄDGÅRDEN -The Kitchen Garden - Le Jardin Potager - Der Küchengarten - La Huerta - Oгород  #basilikavinäger #basilvinegar #basil #potager #tyrasgarden #fromseedtotable


Gör din egen basilikavinäger


 Varje år gör jag en mängd med olika härliga smaksatta vinäger, som jag sedan använder i min matlagning hela året. Den mest använda och mest omtyckta är dragonvinägern och recept på den hittar du här DRAGONVINÄGER -recept där hittar du även recept på INLAGD DRAGON



 Nu var det inte dragon jag ville berätta om idag utan basilika. Basilikavinäger kommer på klar andraplats när det gäller popularitet bland alla mina smaksatta vinäger. Vilken fantastisk smak, och så användbar i köket. Det tog många försök innan jag riktigt fick till den som jag ville ha den, många misslyckade försök. Den blev helt enkelt inte bra, det vanligaste var att den blev grumlig och såg rent utav oaptitlig ut. Det var väl inget större fel på smaken faktiskt men jag var inte nöjd.

 Lösningen om hur man gör en fin, smaklig och vacker basilikavinäger kom från en deltagare på en av mina odlingskurser. Hon berättade hur hon gick till väga och det var så genialiskt enkelt! Redan efter första försöket så var jag nöjd.

RECEPT Aromatisk vinäger - Basilikavinäger


Så här gör du:


  1. Välj en vinäger som du tycker är god, vit eller röd, eller varför inte blanda.
  2. Tag kvistar av just utblommad basilika gärna någon variant med lila blommor och mörka stjälkar. Sedan finns det en mängd med olika basilikasorter värda att testa, exempelvis kanelbasilika, Yemenite basilika, citronbasilika och så vidare.
  3. Plocka bort alla blad och låt bara stjälken och ”fröställningen” vara kvar
  4. Lägg några kvistar i varje flaska och fyll på med vinäger
  5. Låt stå svalt och mörkt


Lagrad vinäger smakar mer, så låt nu din vinäger stå och dra ett par veckor. Sedan är den färdig att användas i matlagningen. Bäst är den efter ett halvår ungefär tycker jag.

Lycka till/ Tyra
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...