Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Syrade morötter till julbordet.

This post "Syrade morötter till julbordet" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog 
#fermentedvegetables #mjölksyrademorötter #julmat

Mjölksyrade morötter till julbordet.

Mjölksyrade morötter Fermenterade grönsaker



Sätter du en sats nu i dagarna så hinner de precis bli klara att avnjutas till juldagarna. Det behövs kanske lite mer nyttigheter på menyn och det är är busgott till det mesta. Enkelt att göra är det också.

Det här behöver du till att fermentera morötter:


1 glasburk, 2 liters, typ konserveringsburk med patentlock
1 kg morötter
1 liter saltlake

Saltlake - recept


Börja med saltlaken. Saltlaken till dessa fermenterade morötterna gör du enkelt så här:
Koka upp 1 liter vatten och tillsätt 30 g jodfritt salt (4 tsk), det skall helst vara jodfritt, men jag brukar faktiskt ta ett bra havssalt. Låt svalna!

Under tiden kan du ansa dina morötter. Är de odlade giftfritt kan man bara skrubba dem hårt så att all smuts försvinner annars skall du skala dem. Skär morötterna i tunna skivor (4 mm) med kniv eller ännu lättare med en mandolin om du har en sådan. Det går också fint att strimla morötterna.

Lägg morötterna i burken och häll på den svala laken. Lägg på en tyngd så att laken står över morötterna.

Ställ burken på ett fat i rumstemperatur, inom 48 timmar så börjar den komma små bubblor i burken, då är fermenteringsprocessen igång som den skall. Om knappt ett par veckor är de färdiga. Faten har du bara för om det pyser ut lite vätska ur burken.

Lätt som en plätt!
 Lycka till och smaklig spis/Tyra

Läs mer...

Böcker:


"Boken ger en praktisk och enkel handledning om hur själva mjölksyrandet går till och ger odlingstips och recept. Läsaren får också en fördjupad information om vad som händer i en mjölksyrekultur, vilka positiva hälsoeffekter som mjölksyrade produkter har för människan i form av ökat intag av vitaminer och mineralämnen, jämnare svängningar i blodsockret och en förbättrad tarmflora." Max Ström


"Den här boken innehåller allt du behöver för att bli en fullfjädrad fermenterare. Lär dig hur du använder bakterier, jäst- och mögelsvampar för att förvandla enkla råvaror till smakrika delikatesser." Norstedts


"Mjölksyrning även kallad fermentering förenar konservering och förädling av produkter. Metoden är av genial enkelhet och ger förlängd hållbarhet utan energiåtgång. Vi får ett livsmedel med pikant smak som samtidigt bidrar till att hålla oss friska. Genom ett enkelt tillvägagångssätt stimulerar man den bakterieflora som finns i råvaror så att den konserverande syran bildas. Boken tar upp hur inläggningen går till, ger tips om servering och visar på ett samspel mellan våra matvanor och kroppens funktioner." Schoneck.se 


"The Art of Fermentation is the most comprehensive guide to do-it-yourself home fermentation ever published. Sandor Katz presents the concepts and processes behind fermentation in ways that are simple enough to guide a reader through their first experience making sauerkraut or yogurt, and in-depth enough to provide greater understanding and insight for experienced practitioners."Chelsea Green Publishing Co


Julklappstips!

 PRESENTKORT på en odlingskurs eller varför inte en 

Workshop - mjölksyra - torka - sylta


Läs mer här på bloggen KÖKSTRÄDGÅRDEN under fliken ODLINGSKURSER 2018.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...