Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

torsdag

WORKSHOP - Baka med surdeg


När köksträdgården går på sparlåga... 


Baka med surdeg  Kurs -Stockholm

...så vad gör då "trädgårdsmästaren"? Jo, den här, bakar. Mer eller mindre varje dag skulle jag vilja säga. I alla fall håller jag på och sköter om alla mina surdegar, läser om mjölsorter, baktekniker och olika brödtyper från hela världen. På hösten har jag WORKSHOPS i mjölksyrning av grönsaker men nu på våren så blir det andra bullar!

Den 20 januari blir det första tillfället att delta i någon av mina workshops. 
Platserna är begränsade så är du intresserad anmäl dig redan idag. 


Baka med surdeg Kurs Vaxholm, Stockholm

WORKSHOP

Baka med surdeg
Plats: Tyras Kök, Engarn, Vaxholm



Lördagen den 20 januari 13.30 - (cirka 18.00 och så håller vi på så länge det behövs.)

Workshop:  Baka med surdeg.

Tillsammans sätter vi ett par varianter på surdegar (starters).
Vi sätter också ett par nya degar att ta med hem för gräddning.
Sedan bakar vi ut och gräddar en redan satt och jäst deg som vi avnjuter tillsammans.
Sist men inte minst diskuterar vi och utbyter erfarenheter om hur vi får ett gott bröd: jäsning, olika mjöl, malt (smakprovning av olika sorter), smaksättning av bröd och så vidare.

Pris 700:- inkl. fika samt lättare förtäring

Alla ingredienser ingår! 
Men ta gärna med er:
En skål att ta hem  en deg i
Två små glasburkar till "starters"
Eventuellt gör vi en "kavring/grovbröd" också och till det behövs en avlång form att ta hem degen i. 

Anmäl dig på odlingskurser@gmail.com
Vänligen ange kursnummer/workshop samt ditt namn och adress. Anmälan är bindande och kursavgiften faktureras till dig elektroniskt.

Plats: Tyras Trädgård, Engarns byväg 2, Resarö,Vaxholm.

Hitta hit: Det är lätt att komma hit kommunalt, ta buss 670 från Tekniska Högskolan mot Vaxholm. Stig av på hållplats Engarn (bussen stannar alltid där) och det tar bara 35 minuter från Stockholm. Med bil hittar du lättast hit om du googlar adressen och använder dig av färdbeskrivningen.


Parkering: Kommer du med bil finns här gått om parkeringsmöjligheter och de är gratis.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...