Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

måndag

Ätliga blommor i köksträdgården del 2

This post 'Ätliga blommor i köksträdgården del 2' was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog
KÖKSTRÄDGÅRDEN - The Kitchen Garden - Le Jardin Potager
#EdibleFlowers #odladinmat #potager #KitchenGarden #ÄtligaBlommor #TyrasGarden #Vaxholm #odlingskurser



Ätliga blommor som bland annat blir till falsk saffran och falsk kapris.


(Denna artikeln publiserades okt.) Oktober är här och hösten är på ingång men fortfarande finns det gott om saker att skörda i köksträdgården. De senaste veckorna har varit fantastiska här, riktig brittsommar har vi fått njuta av med temperaturer upp emot tjugo grader.  

Här kommer del 2 av ”Ätliga blommor i Köksträdgården” några vackra och användbara blommor som jag har i min köksträdgård. Alla tre finns det gott om nu så här i oktober, de är nog faktiskt som finast just nu.



Krasse  Tropaeolum majus kan man inte få för mycket av. Starka och goda tycker jag. Både blommor och blad använder jag flitigt i köket. Även fröerna kan användas, man kan lägga in dem, falsk
kapris kallas de då. 

"Falsk kapris" kan göras av omogna gröna krasse fröer (eller omogna bär från äkta fläder). Tag 3 dl omogna gröna krassefröer, 1 dl ättiksprit, 4 dl vatten och ett par msk. socker.
Rensa och skölj fröerna/bären. Lägg dem i en glasburk. Koka upp ättika, vatten och socker. Häll den heta lagen över bären. Täck över och låt stå svalt till nästa dag. Koka upp bär och lag och koka på svag värme några minuter. Ös upp kaprisen upp i rena varma små glasburkar och sätt genast på lock. Förvara kaprisen i kylen.





Ringblomma Calendula officinalis det är nog den vanligaste ätliga blomman i min köksträdgård. Som små solar sticker de upp lite varstans. Kronbladen använder jag bland annat i sallader, dressingar och risrätter som "falsk saffran" jag får naturligtvis inte någon smak av saffran men färgen får jag. När man gör paella kan man exempelvis dryga ut saffranet med ringblommans kronblad. De flesta av ringblommorna hos mig är självsådda…tja lite hjälp har de förstås fått. Jag skördar och sår fröerna med en gång. Så fort jag ser torra mogna fröer så repar jag av dem och sår dem direkt.






Pelargon Pelargonium, den finns nog i de flesta trädgårdar runt om i Sverige under sommaren. Det soliga här är att det finns oändligt många varianter att välja emellan. Den här lilla vita godingen på bilden tror jag heter Pelagonium ’Simplicity’. Pelargonen vill ha en vintervila och det vill den ha mellan oktober-november (innan frosten kommer) till mars. Ställ dem svalt och ljust och låt dem sussa, vattna sparsamt!  

Mer ätliga blommor i köksträdgården del 1 hittar du här, där hittar du: Ros , tagetes och viol/pensé. 


Mer om ätliga blommor i köksträdgården kommer

 fortsättning följer...


Vad odlar du för ätliga blommor i din trädgård?


FÖLJ Tyras Trädgård/Tyra's Garden på FACEBOOK!


Happy Gardening / TYRA




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...