Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

tisdag

Han kom som ett yrväder... - "Du är en pionjär Tyra!"

This post " Han kom som ett yrväder..."Du är en pionjär Tyra" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN





"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett Höganäskrus i en svångrem om halsen" 
August Strindberg



I söndags var det en fantastisk höstdag med strålande sol med hög klar september luft. En riktig gulddag, en sådan som man skall komma ihåg i vinter nordanvinden biter en i kinderna. 


Jag inledde med en strof från Hemsöborna av Strindberg och den ekade i mitt huvud när jag vinkade av min söndagsgäst. Nu var det inte ett Höganäskrus i en svångrem runt halsen han hade. Nej det var en Nikon i en kamera rem. Det var inte heller var det en aprilafton utan en septembermorgon men...ett yrväder var det. Han som en frisk fläkt svepte genom min trädgård, en som i sin iver upptäckte nya intressanta saker att ta notis av och flitigt dokumentera med sin kamera.


Det var författaren och tillika förläggaren Claus Dalby som kom på besök. Claus håller just nu på med en ny bok som skall handla om växthus och där är det tänkt att jag med mitt växthus skall få vara representerade. Han sa -"Vet du Tyra du är en pionjär! Ja, de är du" De hade andra 
som han besökte på sin resa genom Sverige också sagt . Pionjär... jo, jag tackar, men det stämmer nog rätt bra in på mig. Jag har hållit på rätt länge nu att odla, att blogga och mitt växthus har inspirerat många att bygga något liknande. Och det gläder mig, jag vill verkligen vara en inspiratör.




 Claus har besökt hundratals växthus och trädgårdar och berättade att han var mycket imponerad av våra svenska trädgårdar, vilket var fantastiskt roligt att höra. Claus sa att våran standard var mycket hög, bättre än de danska, vilket förvånade mig att höra. Vi konstaterade att engelsmännen var i alla fall outstanding tätt följt av holländarna. Det skall bli riktigt spännande att se den färdiga boken lite senare, jag tror att den faktiskt kommer redan i november i år. Det är verkligen något att se framemot i vinter, en diger lunta med härliga trädgårdar, det blir något att njuta av. 






Claus Dalby har förlaget KLEMATIS i Danmark, Claus har en fantastiskt vacker trädgård som jag verkligen ser fram emot att besöka någon gång i framtiden. 



LÄNKAR:


Mit Haveliv (bloggen),  
Förlaget 
KLEMATIS,  
Böcker och det har blivit en diger samling: 
Bonderoser og pæoner, Ett haveår, Drivhusdrömmar, och en av mina favoriter en liten (vilket är ovanligt för Claus böcker) söt bok om Juleroer och påskeklokker 


"På gensyn herr Dalby"/ Tyra


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...