Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN en blogg som bara handlar om att odla grönsaker, örter, kryddor och blommor. FRÅN FRÖ TILL TALLRIK! - Egen odlat smakar ju bäst, ja och mer närproducerat kan det knappast bli. I mitt VÄXTHUS drar jag upp allehanda plantor till köksträdgården, senare på säsongen odlas det huvudsakligen tomater och chilies i växthuset. I min POTAGER trivs grönsaker, örter, medicinalväxter och kryddor tillsammans med blommor och en del vänner från djurriket. Jag har förstås även en del mindre önskvärda vänner ifrån djurriket också men odlar praktiskt taget eller rättare sagt strävar efter att odla ekologiskt så inga gifter får användas. Länge leve mångfalden! Välkommen till Tyras Trädgård - MÅNGFALDENS KÖKSTRÄDGÅRD
Växthus 3x6 meter och har en väl tilltagen höjd på cirka 3,8. Jag designade, konstruerade och byggde mitt växthus under 2003, materialet till växthuset är delvist återvunnet. Jag hittade 36 stycken antika fönster stående på vinden och jag tyckte att de hade så fantastiskt vackert gammalt glas, det var då jag hittade dem som idéerna kom till att bygga mig ett alldeles eget växthus. En underbart rolig process som jag inte ångrar en sekund av. Köksträdgården är ungefär 150 kvadratmeter stor och är huvudsakligen omgärdad av ett högt, oregelbundet pilstaket och en syrénhäck. Jag odlar både i upphöjda odlingsbäddar, pallkragar och stora krukor eller dyligt. Framför växthuset försöker jag hålla öppet, där har jag anlagt en plan av kullersten och i centrum av den finns en stor kvarnsten. Se skiss.

onsdag

Lilla snigel akta dig, akta dig


This post "Lilla snigel akta dig, akta dig" was originally uploaded by Tyra Hallsénius Lindhe in the blog KÖKSTRÄDGÅRDEN


Lilla snigel

Lilla snigel, akta dej,
akta dej, akta dej,
Lilla snigel, akta dej,
Annars tar jag dej.

Lilla snigel kom till mig,
Kom till mig, kom till mig!
Lilla snigel kom till mig,
Jag vill krama dig! …Yeah right, aldrig i livet - Det är krig!


Varje morgon och varje kväll går jag en runda för att plocka sniglar. Speciellt noga är jag nu i början på säsongen. Det gör jag eftersom att varje ”mördarsnigel” producerar hundratals nya små äckliga och glupska sniglar varje år. Jag tycker att de små åkersniglarna är rätt jobbiga de också, ibland undrar jag om de har vingar? Jag kan hitta dem i en kruka som står riktigt högt upp, men de kommer väl med jorden kan jag tänka.

I år har jag tänkt testa något nytt och det är snigelskydd i form av kopparringar som jag skall placera ut runt de allra för sniglar läckra grönsaker. Som dessa små nyplanterade grönkåls plantor som jag planterade ut idag. Kommer det att fungera? Spänningen är olidlig…kommer det att fungera? Små nyplanterade småplantor blir ju som en liten kvällssnack för glupska sniglar men hjälper nu dessa kopparringarna så kan plantan få etablera sig och växa till sig innan de anfaller. Vi håller tummarna.




Snigelskyddet av koppar hittade jag på nätet hos Snigelshopen.se Nu ser de väldigt iögonfallande ut, alldeles för blanka för min smak men de kommer att ärga rätt så snart och då syns de inte så mycket i landet.
Det är viktigt att man ser till att inte plantorna hänger över kanten för då kommer snigeln att gå på bladet och då är det kört.

 Så här säger Snigelshopen om sina snigelskydd:


För att säkerställa att mördarsniglarna inte når dina odlingar och planteringar erbjuder vi en rad fysiska hinder för mördarsniglarna. Koppartejp tejpar du kring dina krukor och pallkragar. Tejpen fungerar genom att det mellan snigelns slem och kopparn naturligt uppstår en elektrisk stöt som gör att mördarsniglarna ogärna tar sig över koppartejpen. Kopparringar fungerar på samma sätt, men dessa placerar du istället ut i ditt trädgårdsland runt unga plantor för att skydda dem från angrepp. Snigelbarriären MotSnigel är ett fuktabsorberande medel som du strör ut kring dina odlingar för att skapa en barriär mot mördarsniglarna. Att MotSnigel är fuktabsorberande gör att snigeln inte kan bilda sitt slem vilket den behöver för att förflytta sig förbi barriären.


Skriv gärna ett mail och berätta dina tips om hur du gör. Alla tips som är bra lägger jag ut här på bloggen./ TYRA





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...